SP wil extra Statenvergadering over Audit Uithoflijn

2 februari 2018

SP wil extra Statenvergadering over Audit Uithoflijn

Foto: SP / wikipedia

De Statenfractie van de SP wil een extra Statenvergadering naar aanleiding van het vandaag openbaar geworden auditrapport over de Uithoflijn. Het rapport geeft een ontluisterend beeld van wat er binnen de Provincie allemaal mis is rond dit miljoenenproject, waardoor verdere vertraging en nog verder oplopende kosten op de loer liggen. Vooral Gedeputeerde Jacqueline Verbeek (VVD) rookt een zware pijp.

SP-fractievoorzitter Andrea Poppe: “Geen regie vanuit het Provinciebestuur, geen eenduidige doelen, mandaten en verantwoordelijkheden voor de betrokken onderdelen, zeer gebrekkige communicatie, geen borging kennis en kunde, aanbevelingen uit eerdere audits niet opgevolgd en dik risico op nog meer geld door het putje. Als er ooit aanleiding was een gedeputeerde flink aan de tand te voelen, dan is het nu wel.”

Recent werd bekend dat er € 84 miljoen extra nodig is voor de realisatie van de tram naar de Uithof. Provinciale Staten zouden daar pas in de commissie van 19 februari en de Statenvergadering van
5 maart over spreken. Veel te laat, vindt Poppe:

“Dit rapport ligt er al bijna 3 maanden en Gedeputeerde Verbeek heeft er alles aan gedaan om het onder de pet te houden. Dankzij een amendement van de SP in de gemeenteraad van Utrecht is die onzin nu van tafel. Het gaat om heel veel belastinggeld. Dan gaan we dat niet bespreken op een achternamiddag over een paar weken en te midden van een overvolle agenda, maar op hele korte termijn in een aparte vergadering. We verwachten brede steun hiervoor uit de Staten.”