Leusden pikt kaalslag OV niet!

6 september 2017

Leusden pikt kaalslag OV niet!

De SP-afdeling Leusden voert al een tijd actie voor het herstel van een goede OV-verbinding voor de noordelijke en zuidelijke wijken in Leusden.

Omdat de provincie een zogeheten HOV-lijn wil (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), is er een snelle verbinding van Amersfoort naar het bedrijventerrein gekomen die door het centrum van Leusden rijdt. De zeer gewaardeerde oude buslijn is geschrapt. Daarmee worden veel bewoners in de zuidelijke wijk gedupeerd.In het noordelijk deel zijn winkelcentrum en een zorglocatie niet meer bereikbaar.

De cijfers van Syntus laten zien dat als de oude lijnen hersteld worden de hoeveelheid reizigers af zou nemen. De actievoerders in Leusden bestrijden dit want, zo zeggen zij, zuid Leusden is de wijk waar de meeste forenzen wonen.

Met een bus vol mensen waren ze op 4 september naar het Provinciehuis gekomen, waar een inspreker heeft aangegeven wat het verdwijnen van de buslijnen voor gevolgen heeft voor haar persoonlijk.

Ons Statenlid Andrea Poppe deed de oproep aan het college: "Wij breken altijd ons hoofd over hoe we de burgers en de politiek dichter bij elkaar kunnen krijgen. Nu is er een bus vol mensen, maak daar gebruik van!"  Dit werd echter afgedaan als 'buiten de orde'.

De groep is vast van plan om nog een keer terug te komen met meer mensen en meer insprekers.