SP: geen verkoop legakkers Vinkeveense Plassen

11 april 2017

SP: geen verkoop legakkers Vinkeveense Plassen

Foto: SP

Tijdens de Statenvergadering van 10 april werd er gestemd over de intentieverklaring van de provincie om gemeente De Ronde Venen op te nemen in recreatieschap Stichtse Groenlanden per 2018. Het recreatieschap Vinkeveense Plassen, waarin Amsterdam met De Ronde Venen zit, wordt eind 2017 opgeheven. Voorstellen van de SP om de verkoop van 44 legakkers een halt toe te roepen haalden het helaas niet, mede dankzij de tegenstem van de 'groene' partijen GroenLinks en D66.

Voorwaarde voor de toetreding van De Ronde Venen tot Stichtse Groenlanden is dat de Vinkeveense Plassen duurzaam gefinancierd zal gaan worden. Dit komt neer op meer ondernemers op de zandeilanden en verkoop van de laatste  44 legakkers.

Gedeputeerde Penaerts van Groen Links gaf aan volledig achter de verkoop van deze  legakkers te staan en dit het liefst nog voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen te zien gebeuren. Legakkers in private handen worden immers beter onderhouden! We wagen dat te betwijfelen...

De SP diende een motie en een amendement in tegen de verkoop van de legakkers. Helaas kregen ze alleen steun van de Partij voor de dieren en  50plus.