Gedeputeerde volgt SP: Lijn 15 Utrecht blijft voorlopig in stand

19 september 2016

Gedeputeerde volgt SP: Lijn 15 Utrecht blijft voorlopig in stand

Tijdens de Statenvergadering van 19 september 2016 zou de SP een motie indienen om de servicelijn 15 in Hoograven (Utrecht) in stand te houden totdat er een volwaardige overstap is bij
’t Goylaan. De lijn dreigde met ingang van de nieuwe dienstregeling van U-OV in december dit jaar te verdwijnen, waardoor er een gat zou vallen in de dienstverlening aan de inwoners van de wijk. Het Provinciebestuur bleek dezelfde mening toegedaan, waardoor SP-Statenlid Gerard Bosman de motie niet in stemming hoefde te brengen.

De servicebusjes zijn in 2012 in het leven geroepen toen er dik bezuinigd werd op het busvervoer in de regio. De vaste lijn 6 Hoograven – Tolsteeg – Utrecht CS werd geschrapt, ondanks vele protesten uit de wijk. Dat er daardoor een schakel ontbreekt is ook tot de verantwoordelijke bestuurders doorgedrongen, want die willen nu een extra halte aanleggen bij ’t Goylaan om een betere overstap mogelijk te maken op lijn 47, die deels de oude route volgt van lijn 6.

Ook nu waren er weer veel reacties gekomen bij vervoerder U-OV, over het voorgenomen opheffen van de servicelijn. Dat is dan gelukkig van de baan.

Gerard Bosman: “Mooi resultaat, maar geen misverstand: we vinden die servicelijn een surrogaat. De busjes zijn ontoegankelijk voor mensen met een beperking, ze rijden met een hele lage frequentie en er is nog altijd geen directe verbinding  tussen Hoograven en het nieuwe station Vaartsche Rijn. Als je werkelijk werk wil maken van knooppunten buiten Utrecht CS is dat natuurlijk een aanfluiting.”

De SP-Statenfractie heeft in het verleden al vele voorstellen gedaan om het openbaar vervoer in de Provincie te verbeteren.