SP wil haast bij fietspad Laagravenseweg-Biezenwade

13 juni 2016

SP wil haast bij fietspad Laagravenseweg-Biezenwade

De Statenfractie van de SP pleit voor snelle aanleg van een stukje fietspad tussen de Laagravenseweg en de Biezenwade, om zo de verkeersveiligheid voor fietsers rond het bedrijventerrein bij Laagraven te verbeteren. Nu nog worden fietsers op de routes tussen Utrecht en Houten gedwongen over de zeer drukke Ravenswade te rijden. Onnodig en gevaarlijk, aldus de SP, die het voorstel zal indienen bij de Kadernota 2016, binnenkort besproken in Provinciale Staten.

SP-Statenlid Gerard Bosman: “Als je ziet wat voor halsbrekende toeren fietsers moeten uithalen om in de spits veilig over dat bedrijventerrein heen te komen, slaat de schrik je om het hart. Afslaand auto- en vrachtverkeer, ongeduldige chauffeurs, onoverzichtelijke kruisingen vlak op elkaar. Door de fietsers van en naar Houten over de Biezenwade en de Grote Wade te leiden kan je een flinke slag maken bij de verkeersveiligheid.”

De grond waar het stukje fietspad moet komen zou al in handen van de Provincie zijn, kreeg Bosman te horen in een gesprek  met het Utrechts Fietsoverleg. “Dan is het helemaal een ABC-tje en snap ik eigenlijk niet waarom het nog niet is gebeurd. Het staat al sinds 2011 op de agenda. En wellicht zijn de betrokken gemeentes ook wel bereid een duit in het zakje te doen.”

Gedeputeerde Verbeek bleek in de commissie Mobiliteit, Milieu en Economie op 13 juni niet bereid vaart achter de zaak te zetten. De SP komt daarom met een motie bij de Statenbehandeling van de Kadernota op 4 juli.

Reacties

Fijn dat er nu eindelijk ook vanuit bestuurlijke kant aandacht voor is. Mijn dagelijkse tocht over de Ravenswade is een drama. Zomer en winter, licht of donker, zon of regen: er is voor de automobilist altijd wel een excuus om de fietsers van de sokken te rijden. Wellicht dat bij de automobilist de frustatie in de drukte van de spits meespeelt maar volgens mij moet dat geen reden zijn om fietsers in de wielen te rijden. Daarnaast heeft noch de gemeente, noch de vereniging van eigenaren er zin in om het hele stuk 's winters goed te strooien en te vegen. Ook daar is een hoop te winnen. Met het hele stuk bedoel ik t/m de noordersluis.
Dank voor jullie inspanning op dit gebied.
Mocht de omleiding over Biezenwade geen optie blijken dan wil ik ervoor pleiten om de stoep en de strook 'pioniersvegetatie' langs de Ravenswade om te vormen naar een fiets/voetpad gescheiden van de rijbaan met een geleiderail.

Dank! Nu nog de uitvoering. Gedeputeerde Verbeek had er niet veel trek in, maar zal nu toch moeten leveren. Tim Schipper, fractiemedewerker SP