SP: Vergoeding adviesraad tram drastisch omlaag

1 februari 2016

SP: Vergoeding adviesraad tram drastisch omlaag

Foto: SP / wikipedia

In de Statenvergadering van 1 februari voerde SP-Statenlid Gerard Bosman het woord over de vergoedingen aan de voorzitter en leden van de adviesraad tram. Dat is een club die de Provincie van adviezen voorziet bij de aanleg van de tram naar De Uithof. In de adviesraad zitten onder andere mensen die hun sporen hebben verdiend bij de Noord-Zuidlijn. Hun ‘uurvergoeding’ is € 156,25 (voorzitter) of € 125 (leden). Hieronder Gerards bijdrage aan het debat.

Voorzitter,

Zoals bekend staat de SP zeer kritisch t.o. adviesraden, commissies enzovoort, tenzij aangetoond kan worden dat ze echt objectief het verschil maken. Zo las ik laatst nog een ambtelijk advies;

Als je een moeilijk beleidsonderdeel een half jaar uit wil stellen, dan moet je een commissie instellen. Wil je er 2 jaar geen last van hebben, dan is een stuurgroep een goede oplossing. Wil je er je hele regeerperiode van 4 jaar niet door in de problemen komen, stel dan een task force in.

Bovendien heb je als bijkomend voordeel, dat je, via het old boys network, politici, vaak mannen tussen de 50 en 60 jaar, die nog niet genoeg bijbaantjes hebben, leuk ergens tussen kunt schuiven.

Maar dit terzijde.

Wij hadden de gedeputeerde gevraagd: Kan zij enkele concrete voorbeelden geven van concrete adviezen, waardoor het beleid echt verbeterd is. Hierop hebben we een nader stuk gekregen met een werkelijk indrukwekkende opsomming, van zaken waarmee de adviesraad bezig is geweest.

Ik was daar zeer van onder de indruk, tot ik probeerde te ontdekken wat nu concreet de adviezen waren, en hoe het beleid daardoor verbeterd was. Dat kon ik nergens vinden. Deze opsomming heb ik ook voorgelegd aan een paar mensen, die bij het BRU betrokken zijn geweest. Ook zij konden geen concrete voorbeelden geven van adviezen van deze raad. Deze raad samengesteld uit deskundigen die o.a. als aanbeveling hebben, betrokken te zijn bij de Rijn-Gouwelijn en/of de Noord-Zuidlijn. Dat zijn op zijn zachtst gezegd niet de meest succesvolle OV-projecten.

Kortom 12.500 of 10.000 euro voor 4 of 5 keer per jaar bij elkaar komen met natuurlijk de nodige ambtelijke ondersteuning vind ik veel geld, ook als je de voorbereidingstijd en de werkbezoeken meeneemt. Wij denken dat wij zelf wel genoeg ambtelijke deskundigheid in huis hebben, die het BRU misschien niet had, om deze adviesraad overbodig te maken. Dus zouden we deze raad graag willen afbouwen/opheffen.