SP steunt actie chauffeurs streekvervoer

22 januari 2016

SP steunt actie chauffeurs streekvervoer

In december 2016 neemt het bedrijf Syntus het busvervoer in de Provincie Utrecht over van Connexxion. Zowel de SP-Statenfractie als de FNV hebben grote bezwaren tegen de manier waarop het openbaar vervoer straks wordt ingericht: extra geld naar de lijnen die toch al goed draaien, op de bus in wijken, kleine kernen en dorpen wordt beknibbeld. Die worden daardoor steeds afhankelijker van vrijwilligersdiensten. De SP is solidair met de chauffeurs, die hiertegen in actie komen. SP-Statenlid Gerard Bosman legt uit waar de kneep zit.

Wat is er eigenlijk aan de hand, Gerard?
De Provincie moet eens in de zoveel tijd het openbaar vervoer opnieuw aanbesteden. Vervoerders kunnen inschrijven op het pakket van eisen dat de Provincie opstelt. Daarin staat dat er meer bussen moeten gaan rijden op de drukst bezette lijnen, maar ook dat er geen cent bijkomt voor het hele pakket. Syntus heeft die aanbesteding gewonnen en vult de extra capaciteit op de drukke lijnen in door inzet van vrijwilligers op de minder rendabele lijnen.”

Alle dorpen, wijken en kleine kernen blijven bereikbaar. Dat is toch precies wat de SP altijd wilde?
"Als de provincie de mensen in dorpen en wijken zonder professioneel openbaar vervoer achterlaat is het natuurlijk geweldig dat er mensen zijn die dan maar zelf proberen om dat gat op te vullen. Onze kritiek geldt dan ook zeker niet de vrijwilligers, maar de provincie, die de gevolgen van haar bewuste politieke keuzes afwentelt op de buschauffeurs. Ook is nog onvoldoende aangetoond dat de beoogde 10 vrijwilligersbusdiensten voldoende bedrijfszeker zijn om de continuïteit van het busvervoer voor een langere tijd te garanderen. Alle kleine kernen en wijken moeten bereikbaar zijn met de bus en als je dat wil moet dat gebeuren met professionele chauffeurs."

Welke bewuste politieke keuzes, Gerard?
“Uiteindelijk draait het natuurlijk om poen. Het kabinet is gaan bezuinigen richting de Provincie, waardoor er een tekort ontstond. Vrijwel alle partijen belijden in woord het belang van goed openbaar vervoer als alternatief voor de auto, maar ze geven niet thuis als er om een oplossing wordt gevraagd om dat gat te dichten. Terwijl er wel degelijk flinke vraag is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar lijn 505 tussen Woerden en IJsselstein. Die vrijwilligerslijn barst uit zijn voegen.”

En de SP heeft die oplossing wel?
 Als je de mensen meer gebruik wil laten maken van het openbaar vervoer in plaats van de auto, dan moet er gewoon geld bij. Wij vinden wij het heel logisch om voor dat doel de automobilist een hele bescheiden extra bijdrage te laten leveren. Het gat dat het kabinet heeft laten vallen kan worden gedicht met € 0,68 per maand per automobilist. Een halve reep chocolade bij het tankstation, zeg maar.”

Mag de Provincie dat?
Jazeker. Bovenop de motorrijtuigenbelasting heffen alle Provincies zelf ook een belasting, de zogeheten opcenten. De Provincie Utrecht zit aan de hele lage kant daarmee en heeft ze ook al in geen jaren verhoogd. Je zou zeggen dat het een intikkertje is, maar zelfs een club als GroenLinks wil er niet aan.”

En dus?
“Niet akkoord met het aanbestedingsresultaat! Maar onder druk wordt alles vloeibaar. Als SP gaan we de protesten van de chauffeurs dus actief ondersteunen.”

Tot slot: deugt er dan helemaal niets aan het nieuwe vervoersplan?
“Toch wel. Syntus gaat voldoen aan strengere milieu-eisen. De uitstoot van de dieselbussen gaat voldoen aan de strenge Europese normen Euro 6 en er komen ook Zero emissie-bussen. Dat is natuurlijk pure winst!”