Organisatie Tour 'vergeet' OV, Provincie lapt 3 ton bij

13 mei 2015

Organisatie Tour 'vergeet' OV, Provincie lapt 3 ton bij

Foto: SP / RTL Nieuws

Na de ton om een vorkje mee te mogen prikken staat de Provincie nu voor het drievoudige aan de lat om de ziekenhuizen in de stad Utrecht per bus bereikbaar te houden tijdens de start van de Tour de France. Was vergeten in de begroting van de organisatie. De Statenfractie van de SP is woest.

SP-fractievoorzitter Ad Meijer: "Ruim 15 miljoen bedraagt de begroting voor de organisatie van de tourstart in Utrecht. De stad gaat een paar dagen op slot. Dan moet je zoiets essentieels als busvervoer naar de ziekenhuizen gewoon goed regelen in die begroting. Helemaal op het laatst komt dat nu naar boven en wordt verwezen naar de Provincie als verantwoordelijke. Zo werkt dat niet."

Het geld wordt nu gehaald uit de pot voor de dienstregelingen van het OV in de Provincie, als daar een overschot in blijkt te zitten over 2015. Maar dat overschot is er vooralsnog niet.

Meijer: "Een jaar geleden wilde de Provincie nog geen kwartje besteden aan de Tour. Nu acht men zich ineens verantwoordelijk voor het herstel van deze fout van de organisatie. Weer gaat zo een hele hap af van de bereikbaarheid van dorpen, wijken en kleine kernen."

Provinciale Staten vinden het in meerderheid allemaal best. Steun kreeg de SP slechts van de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren.

Beluister hier het interview van Ad Meijer bij RTV Utrecht.