Werkgelegenheid lager geschoolden boeit college niet: interpellatie SP

6 februari 2015

Werkgelegenheid lager geschoolden boeit college niet: interpellatie SP

De SP-fractie heeft de afgelopen jaren met nadruk de werkgelegenheid voor lager geschoolden op de agenda gezet. Vele miljoenen zijn er naar de ‘Economic Board Utrecht’ (EBU) geschoven om de economie en werkgelegenheid aan te jagen. Ook na diverse aangenomen moties en Statenvragen van de SP kan of wil het college van Gedeputeerde Staten echter geen harde cijfers aanleveren over de oogst aan de onderkant van de arbeidsmarkt. SP-fractievoorzitter Ad Meijer is het zat en gaat de gedeputeerde aan de tand voelen in de Statenvergadering van 9 februari.

Meijer: “Ook op mijn meest recente vragen krijg ik als antwoord dat de focus ligt op zogeheten ‘kennisintensieve’ werkgelegenheid. Er zijn volgens het college 339 banen bijgekomen in 2014 als gevolg van het acquisitiebeleid, maar men heeft geen idee hoeveel er daarvan aan de onderkant landen. Daar komt bij dat met name de jeugdwerkloosheid in onze provincie de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Hoe kunnen de Staten effectief controleren of haar uitspraken worden nageleefd? Na jarenlang soebatten wil de SP nu harde cijfers.”

Wat de SP de komende jaren nog meer wil bereiken voor de werkgelegenheid is hier te lezen.