Verklaring van de SP-statenfractie naar aanleiding uitspraken PVV

27 maart 2014

Verklaring van de SP-statenfractie naar aanleiding uitspraken PVV

Naar aanleiding van de verklaring die de PVV-fractie op woensdag 26 maart afgaf over de uitspraken van hun partijleider Geert Wilders, heeft de SP de behoefte om een verklaring af te leggen.

De Utrechtse PVV-fractie stelt dat zij “nooit een groep mensen verantwoordelijk gehouden heeft voor het gedrag van een deel van de groep en dat ook nooit zal doen, hoe groot of klein dat deel van de groep ook is of welke achtergrond die groep ook heeft.” Wat betreft de uitspraak van Geert Wilders stelt de fractie gesterkt te zijn in de overtuiging “dat dit ook nooit de intentie is geweest van de betrokken uitspraak”.

De SP ziet echter een patroon van suggesties en stemmingmakerij, waarvoor de PVV ook nu weer geen verantwoordelijkheid neemt. Noch Geert Wilders, noch de PVV-fractie neemt ondubbelzinnig afstand van de uitspraken die gedaan zijn, en de sfeer die opgeroepen is. Juist die onduidelijkheid leidt tot een sfeer van onverdraagzaamheid.

De strategie van Wilders is om steeds een stap te ver te gaan, en pas te nuanceren als de uitspraak bevraagd wordt. Een dubbelhartige strategie. De PVV in de Utrechtse Staten hanteert in feite dezelfde redenatietrant en neemt daardoor onvoldoende afstand.

Als SP hanteren we drie uitgangspunten waarmee wij maatschappelijke ontwikkelingen analyseren en waarmee wij politiek bedrijven. Die uitgangspunten zijn: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

Bij menselijke waardigheid gaat het onder andere om het respect voor andere mensen en het recht voor iedereen om in onze samenleving mee te doen.

Een beschaafde samenleving vereist ook de fundamentele erkenning dat alle mensen gelijkwaardig zijn. Willen we iedereen op deze manier benaderen dan vereist dat de aanwezigheid van brede tolerantie in de hele samenleving en de afwezigheid van elke vorm van discriminatie en achterstelling.

Ten derde, mensen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. De mogelijkheden van de een zijn immers altijd anders dan die van een ander. Daarom is het belangrijk dat we voortdurend de solidariteit tussen mensen organiseren, zodat we waar nodig elkaar kunnen helpen en voor elkaar kunnen zorgen en ieder mens daadwerkelijk een eerlijke kans geven bij het streven naar een gelukkig en beter leven.

Deze drie uitgangspunten zijn voor de SP de basis voor een samenleving die zich beschaafd wil noemen en als geheel vooruit wil komen.

De uitlatingen van de heer Wilders over de Marokkaanse Nederlanders hebben veel teweeg gebracht en zij voeden angst, tweedeling en onrust. Als SP constateren we dat deze uitspraken in strijd zijn met alle drie van onze uitgangspunten.

Aangezien de PVV-Statenfractie heeft aangegeven achter de uitlatingen van de heer Wilders te staan, zien we geen andere mogelijkheid dan iedere vorm van samenwerkingen met de PVV af te wijzen. Uiteraard zullen we voorstellen van de PVV altijd op hun inhoud beoordelen.