SP wil af van Prinsenvlag op Utrechts Statenjacht

27 september 2013

SP wil af van Prinsenvlag op Utrechts Statenjacht

De SP heeft vragen gesteld over het gebruik van de Prinsenvlag op het Utrechtse Statenjacht. De Prinsenvlag werd in Nederland gevoerd ten tijde van de Tachtigjarige Oorlog, maar is sinds 1796 niet meer in gebruik. In de jaren ’30 van de twintigste eeuw werd hij nieuw leven in geblazen door de NSB. Sindsdien wordt hij alleen nog maar gebruikt door organisaties als Voorpost, de Nederlandse Volks-Unie, de Nationalistische Volks Beweging en Stormfront. De SP wil niet dat het Statenjacht deze vlag nog voert.

Fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “De keuze voor deze vlag is ongetwijfeld zuiver, en ingegeven door historisch besef. Maar de geschiedenis van deze vlag is erg besmet. Niets verzet zich ertegen om gewoon de rood-wit-blauwe vlag te voeren. Dat is sinds 1937 ook de enige officiële Nederlandse vlag.”

Het Statenjacht werd in 2003 gebouwd volgens tekeningen uit 1746, in het kader van een scholings- en werkgelegenheidsproject in Utrecht. Het Statenjacht voert de oranje-wit-blauwe vlag, een vlag die stamt uit de tijd van de Tachtigjarige Oorlog, en die gangbaar was in deze periode. Vijftig jaar nadat het oorspronkelijke statenjacht werd gebouwd, in 1796, stapte Nederland over op het rood-wit-blauw, een keuze die in 1813 bevestigd werd door koning Willem I.

In de jaren dertig werd het oranje-wit-blauw weer nieuw leven ingeblazen door de NSB, die er de groot-Nederlandse gedachte mee wilde symboliseren. In 1937 stelde koningin Wilhelmina bij Koninklijk Besluit rood-wit-blauw werd vast als de kleuren van de Nederlandse vlag. Sindsdien wordt hij alleen nog gevoerd door organisaties in het extreem-rechtse politieke spectrum.

Reacties

waar je je al niet druk over kunt maken, klein geld vergeleken met de problemen waar dit land nu voor staat!

Een práchtige vlag. Om trots op te zijn.
Jammer dat ik van veel zgn Nederlanders een steen door mijn ruit kan krijgen wanneer ik oranje-blanje-bleu voor mijn raam hang of op mijn auto...

Het is natuurlijk duidelijk geen politieke statement.. Het schip is van een stichting en heet 'Utrecht' en is geen eigendom van de provincie zoals het statenjacht van Friesland.. Volgens mij hebben ze bij de schichting goed hun geschiedenis huiswerk gemaakt. Waar kan je je allemaal als fractie wel niet mee bezig houden?

Annemarie ga weer petience

Laten we heel Nederland verbieden, anders voelen Turken en Marokkanen zich minderwaardig. Stelt hun nationalisme niets voor.

Alleen een lid van een smerige communistische rotpartij als de SP kan zoiets idioots bedenken. Zó ongelooflijk idioot. Ga ajb weg uit de politiek als je niks beters hebt te doen en héél gauw graag!

Omdat de NSB en andere rechtse groepering de Prinsenvlag onrechtmatig toegeëigend hebben zou hebben is deze vlag historisch gezien correct. We hadden ook nog een marinevlag met meerdere banen ook in het oranje blanje blue. Wat er nu gebeurd is dat we onze oude vlag verloochenen omdat de PVV ermee loopt te leuren. Juist niet doen, die vlag is van ons allemaal en niet van de PVV.

Zijn er ook vragen gesteld omtrent de huiskleuren van busmaatschappij Qbuzz? Deze commerciële vervoerder gebruikt als huisstijl niet alleen de prinsenvlag kleuren voor de grap, maar expliciet om vertrouwen, identiteit en trots uit te stralen.

Dus zonder enige historische context, deze kleuren gebruiken voor het zelfde doel waar de NSB ze destijds voor ingezet heeft.

Het schip dat poogt correct een tijdsbeeld neer te zetten kan dus niet, maar een commerciële prijsvechter/vervoerder die nationalistische onderbuikgevoelens uit laat melken vanuit een slecht historisch besef/ slechte smaak is prima...

Dit is, in a nut shell, het probleem met politieke correcte onzin. Het is niet links of rechts. Het heeft niet alleen met opleiding te maken. Uiteindelijk is het slechts een drogreden en een verwrongen wereldbeeld van mensen die niet beschikken over het zien van een reële context van maatschappij en haar achtergronden.

Haha, wat een gepruts! Als madamme niet zoveel gemeenschap geld kost had ik er nog hartelijk om kunnen lachen. Ga weer patience spelen, gratis poen opsouperende nietsnut!

Oh ja, ik was de prinsenvlag alweer bijna vergeten. Geweldig dat hij weer onder de aandacht wordt gebracht!

Nederlandse bevolking wil af van achterlijke linksche idioten partij SP.