Referendum provinciefusie van de baan door gedraai VVD

16 september 2013

Referendum provinciefusie van de baan door gedraai VVD

Zeer tegen de zin van de Utrechtse SP-Statenfractie is er geen meerderheid meer in Provinciale Staten voor een referendum over de fusie van de Provincies Utrecht, Nood-Holland en Flevoland. De VVD, die eerder een motie om een referendum te houden voluit steunde, trok die steun op 16 september tijdens de commissie Bestuur, Europa en Middelen in.

De liberalen volgden daarmee het college, dat een minimale opiniepeiling wel voldoende vindt om te weten wat de Utrechtse bevolking wil.

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur is verbijsterd: “In februari zette de VVD bij volle verstand de handtekening voor het houden van een referendum. We zijn zeven maanden verder en dan blijkt dat het college nog niets heeft om te laten zien. De gedeputeerde komt met een briefje dat het zo lastig is allemaal en dan draait de VVD als een blad aan de boom om. Politieke onbetrouwbaarheid van de bovenste plank en lak aan de mening van je inwoners.”

Wat de SP betreft is het laatste woord hierover nog niet gezegd. De fractie gaat de kwestie op de agenda zetten van de Statenvergadering van 30 september. Mineur: “Het kan niet zo zijn dat ze dit even op een achternamiddag afschieten in een commissiedebatje. We zijn heel benieuwd wat de coalitiegenoten van de VVD, die ook een referendum wilden, ervan vinden. We gaan ze die kans geven.”