Juist nu investeren in sociale huur, OV en duurzaamheid

17 juni 2013

Juist nu investeren in sociale huur, OV en duurzaamheid

De Provincie moet juist nu geld vrijmaken om nieuwbouw, renovatie en energiebesparing in de sociale huur vlot te trekken.  Ook het openbaar vervoer en duurzame energie verdienen een extra impuls.

Dat pleidooi hield SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur bij de statenbespreking van de jaarrekening 2012. Een deel van de overvloedige reserves kan als smeerolie dienen voor de haperende economie en woningbouw.

Mineur: "Als je investeert in nieuwbouw, renovatie en isloatie, dan maak je werk, bespaart energie, versterk je de koopkracht en verlicht je de woningnood. Als Den Haag het niet doet, dan moeten we hier samen met de gemeentes en corporaties de handschoen oppakken."

Ook kan het wel volgens de SP een tandje minder met het tegen elkaar op concurreren van overheden om bedrijven te verleiden zich ergens te vestigen.

Mineur: "Er is al ruim 12 miljoen daarvoor in reserves beschikbaar. Het college wil daar nog eens bijna anderhalf miljoen bijdoen. Cofinanciering is niet per definitie verkeerd, maar het is een keer genoeg."

Bij de voorjaarsnota, die in juli wordt besproken, zal de SP haar voorstellen indienen om de broodnodige investeringen te doen.