Asbestdebacle: sorrycultuur en toedekgedrag

17 juni 2013

Asbestdebacle: sorrycultuur en toedekgedrag

Verantwoordelijk zijn, maar geen verantwoordelijkheid hoeven nemen. De coalitie (VVD-CDA-D66-GroenLinks) hield gedeputeerde Krol de hand boven het hoofd over het asbestdebacle in het oude provinciehuis, ondanks grove fouten en het verlies van miljoenen gemeenschapsgeld.

Excuses en vele wollige woorden van de kant van de gedeputeerde volstonden - maar weer eens  - om een volksvertegenwoordiging in meerderheid terug in het hok te krijgen.

SP-statenlid Ad Meijer: "En zo is er weer een hoofdstuk toegevoegd aan het dikke dossier sorrydemocratie in dit land. Als je de verantwoordelijkheid hebt, moet je hem ook nemen. Doet de gedeputeerde dat niet, dan moeten wij hem een handje helpen als Staten."

De SP was dan ook mede-ondertekenaar van de motie van wantrouwen die de fractie samen met PvdA en PVV indiende. De fractie stemde tegen een motie van afkeuring van de ChristenUnie.

Meijer: "In een tijd dat bibliotheken en buurthuizen worden gesloten, dat ouderen te horen krijgen dat er voor hen geen thuishulp meer is en noem maar op, als je in zo'n tijd vele fouten maakt waardoor er 11 miljoen gemeenschapsgeld door het putje gaat, dan moet je de consequenties voor je rekening nemen en wegwezen."