SP blij met wildtunnel Griftenstein

22 mei 2013

SP blij met wildtunnel Griftenstein

De SP is blij met de gewijzigde inzichten bij Gedeputeerde Staten over de faunapassage bij fort Griftenstein in De Bilt. Het college heeft besloten de wildtunnel toch te realiseren, nadat die eerst uit het coalitie­akkoord geschrapt was. Onderdeel van het project is het saneren van twee benzinestations aan de Utrechtseweg (N237) in De Bilt.

Fractievoorzitter Anne-Marie Mineur zet zich al jaren in de voor de komst van deze wildtunnel. In de tijd dat ze raadslid was in De Bilt diende zij samen met de VVD een motie in voor dit plan, die met grote meerderheid werd aangenomen. Mineur: “Er wordt al bijna 25 jaar gewerkt aan de komst van deze verbinding. De gemeente, de provincie, het Utrechts Landschap en een heleboel vrijwilligers hebben hier veel tijd, geld en energie in gestoken. Sinds staatssecretaris Henk Bleker het budget voor de natuur zo sterk heeft teruggebracht, zag het er somber uit voor plant en dier. Ik ben blij dat deze plannen in elk geval nog doorgaan. De dieren van het Krommerijn-gebied en het Noorderpark-gebied zullen elkaar in de toekomst kunnen bereiken.”

Ook voor de cultuur-historische waarde van het gebied is het goed dat de twee tankstations verdwijnen. Het fort Griftenstein maakt onderdeel uit van de Nieuwe Hollandsche Waterlinie, en de tankstations stonden in de zichtlijnen van het oude fort. Het gebied is bovendien onderdeel van de Stichtse Lustwarande, en ook dat komt nu weer beter tot zijn recht.