Maak vaart met heropening waterkrachtcentrale Hagestein

14 mei 2013

Maak vaart met heropening waterkrachtcentrale Hagestein

De SP wil dat er meer vaart wordt gemaakt voor de heropening van de waterkrachtcentrale in Hagestein. Die biedt een uitgelezen kans om werk te maken van de duurzaamheidsdoelstellingen van de Provincie. Statenlid Ad Meijer heeft hierover vragen gesteld aan het college van GS.

Meijer: "Sinds 2005 ligt de waterkrachtcentrale bij Hagestein stil. Energiebedrijf NUON stopte toen met de exploitatie. Doodzonde. Sinds die tijd dringen diverse energiedeskundigen, waaronder Ad van Wijk, tevergeefs aan op herbenutting van de centrale, maar Rijkswaterstaat zit vooral op de handen."

Op dinsdag 7 mei 2013 besteedde het Algemeen Dagblad de nodige aandacht aan de gang van zaken. Als reactie voert Rijkswaterstaat in het artikel aan dat toegezegde rapporten nog volgen, maar dat zorgvuldigheid de oorzaak van de vertraging zou zijn.

Meijer: "In 2014 en 2015 zou de stuw worden gerenoveerd en daarna zouden alternatieve exploitatievormen tot de mogelijkheden behoren. Het lijkt er eerder op dat hier sprake is van bestuurlijke desinteresse en worden er nu opeens nieuwe onderzoeken voorgesteld als reactie op het publiciteitsoffensief."

De vragen van de SP aan Gedeputeerde Staten:

1.       Onderschrijft u de feiten zoals in het artikel in het Algemeen Dagblad van 7 juni j.l. weergegeven?

2.       Vindt u dat hernieuwde exploitatie van de waterkrachtcentrale bij Hagestein aansluit bij de provinciale duurzaamheidsdoelstellingen? Zo nee, waarom niet?

3.       Op welke wijze bent u op dit moment bij het vervolgproces betrokken?

4.       Welke mogelijkheden ziet u om de waterkrachtcentrale snel opnieuw te exploiteren?

5.       Bent u voornemens er bij Rijkswaterstaat op aan te dringen de in 2012 verwachtte rapportage met spoed af te ronden?

6.       Deelt u de opvattingen van van Wijk over de kennelijke bestuurlijke desinteresse? Zo nee, waarom niet?

7.       Bent u bereid van Wijk op korte termijn uit te nodigen voor een inhoudelijk gesprek over zijn plannen voor hernieuwde exploitatie van de waterkrachtcentrale? Zo nee, waarom niet?