Structuurvisie moet meer zijn dan alleen economie

3 februari 2013

Structuurvisie moet meer zijn dan alleen economie

Als je de ontwikkelingen in de Provincie voor jaren vastlegt, dan is er niet alleen een economische, maar ook een ecologische visie nodig. Dat is de kern van de boodschap die de SP op 4 februari mee gaat geven in de vergadering over de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie 2013-2028. Met dat in gedachten dient de SP diverse amendementen in ter bescherming van natuur, mensen en dieren.

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “Deze structuurvisie ademt VVD. Toch extra ruimte voor bedrijventerreinen in de polder, bouwen in het groen, natuurterreinen uit de ecologische hoofdstructuur halen. Het is een keer klaar, zeker als je weet dat er heel veel leegstand is in kantoren en op bedrijventerreinen. Ga daar eerst eens werk van maken. Rond eerst maar eens de woningbouwopgave af die er nu nog ligt voordat je nieuwe en concurrerende plannen goedkeurt.”

Ook op het gebied van duurzame energie is de Provinciale ambitie minimaal en laat bijvoorbeeld nauwelijks ruimte voor particuliere initiatieven voor windmolens.

Mineur: ”Het lijkt wel of de Provincie geen windenergie wil. Als er draagvlak is bij omwonenden en het is goed voor de portemonnee van de mensen, waarom zou je er dan voor gaan liggen door op voorhand de zoeklocaties te beperken?”

De SP rekent op steun van vooral de coalitiepartijen GroenLinks en D66. Mineur: “Het is tijd om kleur te bekennen. Blijven ze aan het handje lopen van de VVD, of stemmen ze met hun hart? We zullen zien.

De SP geeft verder steun aan diverse amendementen van andere partijen, waaronder het voorstel van de ChristenUnie om de Oude Hollandse Waterlinie op te nemen in de Cultuurhistorische Hoofdstructuur.