SP roept op tot beperking publieke schade in asbestgesprek

10 januari 2013

SP roept op tot beperking publieke schade in asbestgesprek

Vandaag stonden de provincie Utrecht en projectontwikkelaar De Waal opnieuw voor de rechter. De provincie was in hoger beroep gegaan tegen de veroordeling die een eerdere rechtbank in kort geding op 14 december had uitgesproken en die onder meer heeft geleid tot de forse boeteverplichting van 66.000 euro per dag die de provincie aan De Waal moet betalen zolang het oude provinciehuis niet vrij is van met asbest besmette bouwdelen.

Naast een herhaling van de door beide partijen eerder ingebrachte argumenten bleek vandaag dat de provincie en De Waal morgen in gesprek gaan om te zien of er alsnog een oplossing mogelijk is. Op de zitting liet De Waal vandaag weten een uitspraak van de rechter nodig te hebben, omdat hij geen vertrouwen meer in de provincie heeft. Desondanks is hij bereid in overleg te gaan. De uitkomst van het overleg moet aan de rechter worden gemeld. Partijen kunnen dan alsnog aan de rechter vragen om geen uitspraak te doen. Het kan ook zijn dat er overeenstemming komt, maar dat de rechter alsnog uitspraak doet. Vanmiddag leek geen van de partijen in beweging te komen, dus de kans op succes lijkt gering. Zonder overeenstemming doet de rechter sowieso uitspraak.

SP-statenlid Ad Meijer: “Het is van het grootste belang dat de Provincie de stappen zet die nodig zijn om de publieke schade te beperken. Naast de 2,5 miljoen euro die de sanering tot dusver heeft gekost kan de schade bij een voor de provincie negatieve uitspraak oplopen tot meer dan 8 miljoen euro. Zo’n uitkomst zou in deze tijd van grootscheepse overheidsbezuinigingen maatschappelijk volstrekt onaanvaardbaar zijn. Daarom dient de provincie alles in het werk te stellen om een dergelijke verspilling van gemeenschapsgeld te voorkomen. Als het gesprek morgen daar verantwoorde mogelijkheden voor biedt moeten die worden benut. Het publiek belang hoort daarbij zwaarder te wegen dan eventueel gezichtsverlies.”

De uitspraak van de rechter wordt rond 24 januari verwacht.