Vragen SP over N227 in Langbroek

11 november 2012

Vragen SP over N227 in Langbroek

De fractie van de SP in Provinciale Staten wil dat inwoners uit Langbroek meer zeggenschap krijgen over de plannen voor het opknappen van de N227. Met name het oversteken van de provinciale weg, wat dagelijks wordt gedaan door zo’n duizend leerlingen vanuit Doorn, Cothen en Wijk bij Duurstede, moet volgens de partij veilig kunnen gebeuren. Vanuit het dorpsplatform en veel andere inwoners is er kritiek op de voorliggende plannen.

Twee weken geleden organiseerde de provincie Utrecht een informatieavond voor omwonenden over het groot onderhoud aan de N227 in Langbroek. Tijdens de avond werd duidelijk dat veel inwoners vragen en zorgen hebben over de verkeersveiligheid en leefbaarheid.

SP-Statenlid Ad Meijer: “Belangrijke vragen waren en zijn: Wat gaat de provincie doen om er voor te zorgen dat de snelheid echt omlaag gaat naar 50 kilometer per uur? En hoe zorgen we er voor dat de weg die het dorp in tweeën splitst goed en veilig kan worden overgestoken? En dan is er nog het gegeven dat heel veel leerlingen van middelbare scholen gebruik maken van de parallelwegen en er oversteken. Kortom, de provincie moet deze grootschalige opknapbeurt gebruiken om de weg voor de komende jaren veiliger te maken. En dan zijn de kennis en de mening van de omwonenden van groot belang”.

De SP heeft vragen gesteld aan gedeputeerde staten over de kwestie. De partij dringt er op aan om de werkgroep veiligheid van het dorpsplatform en omwonenden daadwerkelijk invloed te geven bij de uitwerking van de plannen.

Fractievoorzitter Jeroen Brouwer van de SP in Wijk bij Duurstede voegt daar nog aan toe: “We willen dat de provincie meer rekening houdt met wat omwonenden vinden en aandragen als oplossingen voor de verkeersproblemen. Een opmerking, zoals op de avond gemaakt door provinciale ambtenaren, dat Langbroek niet op het prioriteitenlijstje staat als het gaat om verkeersproblemen kan gewoon niet. Dat zeg je niet tegen mensen die dagelijks met die problemen te maken hebben. Kortom, wij zijn erg blij met de vragen die vanuit onze statenfractie zijn gesteld.”