SP biedt volksvertegenwoordiging kunstwerk aan

11 november 2012

SP biedt volksvertegenwoordiging kunstwerk aan

Bij de behandeling van de begroting van Provinciale Staten van Utrecht biedt de SP een kunstwerk aan aan de collega-fracties. Het gaat om een kunstwerk getiteld “De Onderkant van de Samenleving” en het is gemaakt door de amateur-kunstenaar Gerrit van de Berkt uit Zeist. De SP wil hiermee de volksvertegenwoordiging herinneren aan een deel van de inwoners van de provincie die het erg moeilijk hebben.

'De onderkant van de samenleving' van Gerrit van de Berkt

Van de Berkt maakte het kunstwerk bij Atelier Totem in Zeist. Totem is een werkproject van de Stichting Fenix, bedoeld om maatschappelijke integratie van (ex-) psychiatrische patiënten, ex-gedetineerden en ex-verslaafden te bevorderen. Dat is een doelgroep die symbool staat voor een grotere groep mensen die zwaar getroffen worden door de bezuinigingen die op ons af komen.

Fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “Voor mensen met beperkingen of een laag inkomen zijn de bezuinigingen extra zwaar. Zij zijn afhankelijk van het openbaar vervoer, van sociale huisvesting, van solidariteit vanuit de samenleving. Dit college trekt zich weinig van deze groep aan, en de volksvertegenwoordiging fluit hen niet terug. Er wordt juist bezuinigd op openbaar vervoer, er wordt niets gedaan om de sociale huisvesting te stimuleren, en ondertussen gaat er wel een schep geld naar vluchtige projecten als de Utrechtse Spelen en de Culturele Hoofdstad. Het lijkt wel alsof dit college er alleen maar zit voor de rijkere helft van de bevolking. Met dit kunstwerk willen we ook de andere helft onder de aandacht brengen.”