Statenvergoeding en Vogelopvang: SP geeft Staten iets te kiezen

2 juli 2012

Statenvergoeding en Vogelopvang: SP geeft Staten iets te kiezen

De SP geeft Provinciale Staten volop keuze bij de Voorjaarsnota. Als we de inwoners, milieuorganisaties en culturele instellingen vragen de broekriem aan te halen, hoeveel bent u bereid te snijden in het eigen vlees van uw statenvergoeding? 10%, 15% of 20%? Of helemaal niet?

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “De statenvergoeding is bedoeld als vergoeding voor de tijd dat je door vergaderingen niet beschikbaar bent voor je baas. In de zomer zijn er helemaal geen statenvergaderingen. Geen enkele reden dus om die maanden gewoon door te betalen.”

Ter vergelijking: al jaren moet de Regionale Vogelopvang elk dubbeltje tweemaal omdraaien. Iedereen bij de Provincie was blij toen slechtvalk Evert op krachten kon komen bij de vogelopvang na zijn eerste levensweken op en om het Provinciehuis, maar nog altijd heeft de Provincie er geen cent voor over.

De Vogelopvang aan het Rotsoord in Utrecht

Samen met de Partij voor de Dieren en 50+ dient de SP daarom drie moties in: wat hebt u over voor de Vogelopvang? 5 cent per inwoner, 3 cent per inwoner, 1 cent?

Mineur: “We hebben het over bedragen van 60.000 , 35.000 of 12.000 euro per jaar, bij een begrotingsoverschot van vele miljoenen. De Vogelopvang vervult een belangrijke rol voor de hele provincie en zelfs daarbuiten. De partijen die hun mond vol hebben over het belang van flora en fauna mogen vandaag laten zien waar ze werkelijk staan.”