SP: Kappen met illegale werkzaamheden golfbaan Hoogland

16 maart 2012

SP: Kappen met illegale werkzaamheden golfbaan Hoogland

De Provincie moet handhavend optreden tegen de illegaal begonnen werkzaamheden voor de aanleg van de golfbaan in Hoogland. Pas na het broedseizoen kan daarmee worden begonnen en alleen als alle vergunningen in orde zijn. Dat eist van de SP van de Provincie en de gemeente Amersfoort. De SP-Statenfractie heeft daartoe schriftelijke vragen gesteld.

Lokatie

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “De omgevingsvergunning van de gemeente Amersfoort is helder. Geen gegraaf of andere werkzaamheden in het broedseizoen, dat loopt van 15 maart tot 15 juli. Het feit dat de Raad van State het verzoek tot een voorlopige voorziening van de stichting Behoud de Eemvallei heeft afgewezen, doet daar niets aan af. In dat vonnis wordt bovendien verwezen naar deze voorwaarde. Nu kappen met graven dus.”

Een andere voorwaarde om te kunnen starten is een ontheffing op grond van de provinciale Landschapsverordening. Voor zover de SP bekend is die ontheffing er niet.

Mineur: “Die regels zijn er niet voor niets en gelden voor iedereen. Bij overtreding moet je handhaven, anders is het einde zoek. Als gewone burger word je tenslotte – en terecht – ook teruggefloten als je zonder toestemming begint te bouwen of graven.”