Bleker op ramkoers

9 februari 2012

Bleker op ramkoers

De SP maakt zich zorgen over een bericht in het Agrarisch Dagblad dat staatssecretaris Bleker €700 miljoen wil hebben voor grond die bedoeld was om de versnipperde natuur met elkaar te verbinden. Als de berichten kloppen zou dat een forse financiële tegenvaller zijn voor de provincie, en mogelijk zelfs de doodsklap voor de plannen die de provincie gemaakt had.

Fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “De provincies zijn maandenlang bezig geweest om de eerste bezuinigingsgolf op te vangen die staatssecretaris Bleker over ons uitstortte. Dat ging om een enorme korting van maar liefst 70%. Er is gepast en gemeten om de oorspronkelijke doelen toch zo goed mogelijk overeind te houden. Als goedmakertje mochten de provincies een aantal terreinen die niet meer beschermd zouden worden, inzetten als ruilmiddel om gaten te dichten. Naar nu blijkt moet er voor die 14.000 hectare ruilgronden toch betaald worden, en fors ook. Dat was niet de afspraak.”

Mineur ergert zich aan de opstelling van staatssecretaris Bleker. “Dit is niet voor het eerst dat de staatssecretaris op zijn afspraken terugkomt. Integendeel, het is eerder regel dan uitzondering. Eén van de onderhandelaars, gedeputeerde Rein Munniksma uit Drenthe, is om die reden zelfs uit de onderhandelingen gestapt, en hij heeft zijn provincie geadviseerd om tegen het akkoord te stemmen. Ik denk dat het tijd wordt dat Utrechts gedeputeerde Bart Krol, ook één van de onderhandelaars, hetzelfde doet. Wij zijn gekke Henkie niet.”

De onderhandelingen duren ook vandaag nog voort. Als daar geen bevredigend resultaat uit komt, zal de SP gedeputeerde Krol ter verantwoording roepen.