Kappen met gouden compensatieregeling Robbertsen

14 januari 2012

Kappen met gouden compensatieregeling Robbertsen

De SP vindt het te zot voor woorden dat commissaris van de koningin Robbertsen de fiscale bijtelling voor zijn dienstauto vergoed krijgt door de provincie en wil de regeling op zo kort mogelijke termijn stop laten zetten.

De belastingdienst ziet ritten die Robbertsen maakt voor betaalde nevenfuncties als privégebruik. Hij heeft bedongen dat de daaraan verbonden kosten betaald worden uit de Provinciekas, zo meldde het AD op 13 januari.

SP-fractievoozitter Anne-Marie Mineur: “Dat is mooi geregeld voor meneer Robbertsen. Dat zouden normale stervelingen ook wel willen. Het college geeft geen cent meer aan niet-kerntaken, maar voor zichzelf denkt men een uitzondering te kunnen maken. Wat ons betreft is het college hiermee haar geloofwaardigheid volkomen verloren.”

Samen met andere partijen wil de SP een initiatiefvoorstel maken om de riante regeling terug te draaien, die overigens ook voor de gedeputeerden geldt.

De Tweede-kamerfractie van de SP stelt over de kwestie vragen aan minister Spies.