Gedeputeerde moet niet zielig doen

16 juni 2011

Gedeputeerde moet niet zielig doen

De SP in Provinciale Staten stoort zich aan de Calimero-houding die gedeputeerde Van Lunteren aanneemt over het Rekenkamerrapport dat afgelopen dinsdag uitkwam. De Randstedelijke Rekenkamer tikte het college op de vingers over uitvoering van de Versnellingsagenda. Het college zou 77 miljoen steken in de bestrijding van de gevolgen van de economische crisis, maar heeft daar uiteindelijk slechts 15 miljoen van uitgegeven. Van Lunteren beweert nu dat de provincie simpelweg niet in staat is om dit project uit te voeren. De SP bestrijdt dat.

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: “De VVD was altijd vurig voorvechter van de Versnellingsagenda. VVD-fractievoorzitter Van Lunteren heeft het in 2009 verdedigd, VVD-gedeputeerde Van Lunteren heeft het vervolgens onder zijn hoede genomen. VVD-lijsttrekker Van Lunteren heeft zich er dit jaar nog mee geprofileerd als de kampioen van de economische agenda en de mobiliteit. Maar ondertussen gebeurde er vrijwel niets met het hele project. Dat heeft Van Lunteren geweten. Niet alleen heeft hij er zijn mond over gehouden, hij heeft ook een heel ander beeld neergezet. Ik kan dat niet anders dan misleiding noemen.” Mineur wijst naar conclusies van de Randstedelijke Rekenkamer, die stelt dat de provincie de Versnellingsagenda simpelweg niet goed heeft aangepakt. Uit de aanbevelingen concludeert Mineur dat de provincie dergelijke projecten wel degelijk kan uitvoeren, als ze het maar beter organiseert.

Mineur waarschuwt ervoor dat het college de Voorjaarsnota op precies dezelfde manier dreigt aan te pakken. Mineur: “Weer wordt er een flink pak geld gevraagd, zonder dat daar een serieus plan voor is. Als het college niet met betere onderbouwing komt, zal de SP zeker tegenstemmen.” De SP zal de overgebleven 62 miljoen betrekken bij de beoordeling van de bezuinigingsplannen van de provincie.