Alleen voor hoger opgeleiden?

7 december 2010

Alleen voor hoger opgeleiden?

De provincie verwacht in de komende jaren meer moeite te krijgen om voldoende ambtenaren te kunnen aannemen. Want ook in Utrecht, de kennisregio, zal er een tekort zijn aan mensen met een HBO- of WO-opleiding. SP-statenlid Pieter Wout Duquesnoy vraagt "ligt hiervan de oorzaak niet voor een deel bij de provincie zelf, die steeds lobby-ed om bedrijven naar Utrecht te trekken, die ook die hoogopgeleide mensen nodig hebben?".

Gedeputeerde Binnenkamp steltĀ "we vissen inderdaad in dezelfde vijver".

De gedeputeerde geeft als oplossing dat we de secundaire arbeidsvoorwaarden dan moeten aanpassen. En natuurlijk kunnen we ook proberen om veel meer mensen te huisvesten in onze provincie.

De SP vindt dat de provincie hiermee dus haar doel flink voorbij schiet. Het is ook aan de overheid om vooral te zorgen dat de huidige inwoners van de provincie werk hebben. Je moet dus niet het werk binnen halen en daar de mensen op aan passen, maar je moet je werkgelegenheid aanpassen aan de mensen.

Zelfs de KvK stelt dat je niet groots moet investeren in dingen als de game-industry. Je moet juist investeren in zaken, die we goed doen en waar we al verstand van hebben. dan bied je de mensen zekerheid.