Paushuize: 7,5 miljoen

25 oktober 2010

Paushuize: 7,5 miljoen

Paushuize in het centrum van Utrecht net achter de Dom. Een gebouw dat nog steeds in bezit is van de Provincie en hard nodig is aan een opknapbeurt. En die gaat er komen. De Provinciale Staten geven gewoon 7,5 miljoen uit aan dit optrekje voor de Commissaris van de Koningin en om er representatieve sessies te houden. Zoveel geld van de burgers aan zo'n prestigeproject uitgeven is echt van de zotte, vindt de SP. "We kopen al een peperdure Fortistoren, nu moeten we voor de show ook nog dit pand betalen, dat kunnen we niet maken als provincie" aldus Pieter Wout Duquesnoy.

Het is geen kerntaak van de provincie om de exploitatie van een vergadercentrum in de stad te runnen. En vanwege al die oudheidkundige vonsten is het al helemaal geen goede lokatie om een vergadercentrum te maken. Als het nu nog een echt openbare en publieke functie kreeg, museum of zoiets. dan is het het misschien waard om zo'n dure renovatie uit te voeren. Maar de gedeputeerde weigerde mee te werken aan een second opinion en dus stonden SP, Groenlinks en PvdA deze keer aan de zijlijn en zagen ze 7,5 miljoen van het geld van de burgers verdwijnen in een romeinse wijnkelder.