De gevolgen van Rutte 1 voor de provincie, gemeten in leegstaande verdiepingen

26 oktober 2010

De gevolgen van Rutte 1 voor de provincie, gemeten in leegstaande verdiepingen

Fortis-gebouw in Rijnsweerd. Het aanstaande provinciehuis van UtrechtRutte 1 bezuinigt alsof z'n leven er van afhangt. En dat terwijl de provincie een jaar geleden nog een nieuw provinciehuis aanschafte dat toen al veel te groot was. En veel te duur. En als Rutte met de provincie Utrecht klaar is, wat moeten we dan nog met dat enorme gebouw?

Hoeveel ambtenaren blijven erover voor natuur en landschap na de miljoenenbezuiniging? Hoeveel lege plekken ontstaan er door het decentraliseren van de jeugdzorg? Hoeveel vierkante meter moeten we schrappen na de korting op cultuur? En hoeveel mensen moeten er weg als gevolg van de kabinetsambitie om in het algemeen te snijden in het aantal ambtenaren?

Het kabinet wil onder andere ict en inkoop centraal gaan organiseren, geeft ons geen geld meer voor stedelijke vernieuwing… en oh ja… er komt ook nog een aardige bezuiniging op het provinciefonds.

Misschien krijgen we er een paar mensen bij als het Bestuur Regio Utrecht wordt opgeheven, maar die raken we misschien wel weer kwijt aan de Randstedelijke infrastructuurautoriteit.

En ook het aantal Statenleden en Gedeputeerden moet minder worden.

Als ik nog even doorga, dan komt het er op neer dat onze Commissaris van de Koningin straks in zijn eentje overblijft in een die grote Fortis-toren van 18 verdiepingen. Oh wacht, ik vergeet er nog één. Utrecht gaat op in een Randstadprovincie.

Ik voorspel dat tegen de tijd dat de Fortis-toren klaar is voor de verhuizing, we net te horen krijgen dat het nieuwe Randstedelijke provinciehuis ergens in Amsterdam op de Zuidas komt te staan, en of we ons alvast willen voorbereiden zodat de verhuizing voorspoedig kan verlopen.

En daar staan we dan, met een lege toren die we in 40 jaar hadden willen afschrijven a 8,3 miljoen per jaar. En die huurder voor die overige zeven verdiepingen hadden we ook nog niet eens gevonden. Want ja, dat overschot op de kantorenmarkt hé. Wie had dat kunnen denken…

Reacties

Ja, dat lijkt heel leuk, die vrije kantooruimte weer verkopen. maar aan wie. Vrije kantoorruimte wil namelijk niemand hebben, daarom staan er al duizenden vierkante meters kantooruimte leeg in Utrecht. Er is te veel. En waarvan teveel is kun je nooit of te nimmer geld aan verdienen, alleen op verliezen.

Wat een kolder! Dit is de wereld op z'n kop! Het is toch geweldig dat er dan meer vrije komt? Dat betekent dat we die ruimte weer kunnen verhuren! De gemeente die geld oplevert, i.p.v kost, het zou prachtig zijn!