Paushuize: nog eens 3 miljoen erbij?

14 september 2010

Paushuize: nog eens 3 miljoen erbij?

Paushuize, nabij de Domkerk. Ooit de residentie van de enige Nederlandse paus en later gebruikt als provinciehuis. Als provinciehuis is het helemaal niet meer geschikt. Toch wil de provincie hier aan vasthouden en daar heeft ze miljoenen voor over. Meer dan 3 miljoen in maart 2010 en nu weer bijna 3 miljoen erbij. Geld van burgers, maar of diezelfde burgers er echt wat aan hebben is zeer twijfelachtig. Want GS wil nog steeds Paushuize vooral als een exclusieve vergaderlokatie aan de man brengen.

De 3,3 miljoen van maart 2010 was vooral voor de restauratie. Maar plots blijken er Romeinse schatten en archeologische wandschilderingen verborgen te zitten achter de jaren-zestig lambrizering. Plots? Nee, niks plots. In een historische brochure worden die al beschreven.

Ook vertelt gedeputeerde Binnekamp in de statenbrief dat er geld nodig is voor veiligheidseisen van de brandweer. "Dit is broddelwerk" zegt SP statenlid Pieter Wout Duquesnoy. "Brandweer en veiligheidseisen moet je meteen bij de eerste aanvraag al weten, niet pas een half jaar later". Volgens de gedeputeerde zijn de veiligheidseisen onstaan door de archeologische ontdekkingen, maar dat weet hij niet duidelijk te maken in zijn Statenbrief.

Natuurlijk wil de SP belangrijke historische zaken graag voor het nageslacht bewaren. "Maar dan niet in een vergaderzaal voor een kleine groep. Maak er maar een museum van of stel al die zaken ten toon in bijvoorbeeld kasteel Amerongen, ook daar stopt de provincie veel geld in" zegt Duquesnoy. Laat de provincie zich nu gewoon terugtrekken in het Fortis gebouw (ook veel te duur) en geef dit unieke historische gebouw met zijn schatten aan de burgers. Verkopen (voor een vriendenprijs) aan het gemeentelijk museum, die kan daar veel beter mee overweg.