geld over de balk: de Fortis-toren

13 april 2010

geld over de balk: de Fortis-toren

In de afgelopen BEM commissie bleek weer eens: als provincie gaan we belachelijk veel geld uitgeven aan de nieuwe huisvesting. De SP is, samen met de andere oppositiepartijen, tegen deze geldroof. Zeker als er een crisis heerst. En de laatste feiten zijn natuurlijk al die plannen voor andere, kleinere, grotere of geen provincies. Stel dat er een aanapassing komt de komende 10 jaar. dan hebben we gigantisch veel geld vergeven, dat niet meer terug is te verdienen voor onze provinciale inwoners.

De OndernemingsRaad van de provincie heeft recentelijk alle partijen weer eens met de neus op de feiten gedrukt: "er wordt heel veel geld aan die fortis-toren uitgegeven". Zelfs coalitiegenoot CDA werd getriggerd om vragen aan haar eigen GS te stellen. Zijn dit echt nieuwe feiten? "Neen", zegt statenlid Pieter Wout Duquesnoy van de SP. "Wel moet je steeds doorvragen en ook alle andere zaken erbij in de peiling houden". Gedeputeerde Staten / de coalitie kiest nog steeds voor een berekening van 5,4 miljoen euro per jaar gedurende 40 jaar. En, zo bleek, ook een flink bedrag voor onderhoud en groot onderhoud van 0,5 tot 1 miljoen per jaar. Maar als alle liften kaduuk zijn, dan moet er meer geld bij.

Maar wat als, en zo gek is dat niet, de provincie het in de huidige vorm geen 40 jaar vol houdt. aan het eind van die 40 jaar zijn de werkelijke lasten minder dan 5,4 miljoen (plus onderhoud enzovoort). Maar de eerste jaren starten we met ongeveer 11 miljoen per jaar. na 15 jaar zitten we nog ruim boven die 5,4 miljoen. Dus nog 15 jaar provincie en we hebben zeker 120 miljoen opgemaakt. Daarbij ook 15 miljoen van diverse onderhoud. Nog lang niet de helft van de periode van 40 jaar, maar wel veel meer dan de helft van al het gereserveerde geld. En dat komt dan dus niet meer terug in een winst in de laatste 15 jaar, want dan hebben we die toren niet meer nodig. Neen, nog veel erger, dan zitten we al minstens 5 jaar flink in onze maag met een veel te grote (dus lege) huisvesting, waarvan we al die lege etages niet eens verhuurd krijgen.

Een stom idee?  Ja, inderdaad. Nu moet je bijna wel je provincie en al haar taken behouden om haar huisvestingskosten te billijken. Te belachelijk voor woorden.