h

Hopla, 70 kilometer extra snelweg

4 november 2009

Hopla, 70 kilometer extra snelweg

Zes nieuwe rijstroken krijgt de A27 langs Amelisweerd. De Noordelijke Randweg Utrecht (N230) wordt een snelweg. De A12 krijgt twee extra rijstroken. Althans, als het kabinet en het provinciebestuur hun zin krijgen. Want het achterwege blijven van de felbegeerde snelweg door Leidsche Rijn, Vleuten of Haarzuilens bewijst dat actievoeren helpt. 

De nieuwe snelwegen zouden volgens de verantwoordelijke bestuurders de knelpunten op de Utrechtse snelwegen tot 2020 oplossen. Als het een beetje opschiet met de aanleg van dat asfalt hebben we er dus een jaar of vijf plezier van, en dan begint het hele liedje weer van voor af aan. Dat toont maar weer aan waar het aan ontbreekt bij de vastgeroeste gedachte dat nog meer asfalt ons verder helpt. Investeringen in het openbaar vervoer vallen in het niet bij de 1,3 miljard euro voor deze plannen. Over slimmer ruimtelijk-economisch beleid -die de noodzaak tot steeds toenemende mobiliteit kan tegengaan- wordt al helemaal niet serieus nagedacht. Alle reden dus om het protest door te zetten. Dat is geen kwestie van moeilijke keuzes uit de weg gaan, dat is een kwestie van verder kijken dan de snelweg lang is.

Reacties

Hoe krijgen we die 'wegen' l(h)obbyisten zover dat ze hun uiterst bekrompen en korte termijngedachten uit hun kop zetten.
Hoe verkrachten wij Utrecht en omgeving (trouwens heel de randstad)? Als die plannen doorgaan dus.
Er gebeuren achter de schermen veel zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.
Openbaar vervoer kan en moet veel beter.

U bent hier