Toch weer 3 ton gemeenschapsgeld bespaard

22 september 2009

Toch weer 3 ton gemeenschapsgeld bespaard

Ik durf er bijna niet mee aan te komen na de achteloze geldsmijterij door de coalitie voor ons nieuwe provinciale optrekje. Maar we hebben vandaag dan toch 300.000 euro afgehaald van het voorstel om gemeenschapsgeld te steken in een wieleretappe die de provincie aandoet (de Giro d'Italia). Een zeer commercieel rendabele wieleretappe. Met een miljoenenwinst voor de ondernemers van de regio, als ik het college en haar adviseurs mag geloven.

Ik heb de simpele vraag gesteld waarom er gemeenschapsgeld nodig is om de ondernemers geld te laten verdienen aan het bezoekje van de Giro aan Utrecht, terwijl de markt wél alle vertrouwen krijgt als het gaat om het organiseren van de zorg, het openbaar vervoer, de post en de energie. Is het organiseren van een wieleretappe zó ingewikkeld dat we het niet aan de ondernemers zelf over kunnen laten?!

Uiteindelijk stemde een krappe meerderheid in -ieder met z'n eigen overwegingen- met een amendement van de VVD om 300.000 euro garantstelling te schrappen. Een garantstelling voor het geval er onvoldoende sponsors gevonden worden.

Vooral een symbolisch succes, omdat die sponsors er vrijwel zeker komen, maar toch een succes. Al was het maar omdat de coalitie verdeeld stemde. Een zeldzame gebeurtenis die ik zal koesteren :-)