Rick Maas, omstreden of toch niet?

5 september 2009

Rick Maas, omstreden of toch niet?

Ik zit met een dilemma. Mailtjes van collega-fractievoorzitters maken me kwaad, omdat ze zo onverschillig reageren op de benoeming van Rick Maas als ons hoofd communicatie, de omstreden gemeentesecretaris van Veghel. Ik zou willen dat ik ook de benoeming omstreden zou kunnen noemen, maar het lijkt erop dat we de enige zijn die het niet normaal vinden dat je iemand die ambtenaren trauma's heeft bezorgd weer een leidinggevende functie geeft. Ik zou willen dat ik man en paard kon noemen, maar citeren uit e-mails gaat me toch een stap te ver.

Maar ik vind het echt ongelooflijk dat tenminste vier partijen reageren alsof er niks aan de hand is. Ze halen hun schouders op, zand erover, laat die man toch.

Ja, formeel is het sollicitatiebeleid de verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten. Formeel moeten we hen de vragen stellen en niet Rick Maas. Maar ik ben volksvertegenwoordiger en ik wil antwoorden, en niet alleen ik, ook de inwoners van onze provincie hebben recht op antwoorden. Die worden weer bevestigd in hun vermoeden dat het via de achterkamertjes allemaal wel weer geregeld wordt. Weer een functionaris die een baantje krijgt toegeschoven, betaald van belastinggeld. Is het zo gek daar verontwaardigd over te zijn?

Uit die e-mails van mijn collega's krijg ik de indruk dat ze het erger vinden dat ik deze discussie aanzwengel, dan wat Rick Maas op zijn kerfstok heeft. De provinciale politiek laat zich weer kennen.

Overigens komt Rick Maas maandag naar het fractievoorzittersoverleg om kennis te maken. Dat is nog geen openbaar vraaggesprek, maar het is een begin.