Weer iemand die wat uit te leggen heeft

31 augustus 2009

Weer iemand die wat uit te leggen heeft

Iemand die beschuldigd wordt van intimidatie en bedreigingen, zijn ondergeschikten laat verklaren afstand te doen van enkele grondrechten, en daarmee aanleiding is voor de val van een volledig college, inclusief burgemeester. Geschikt als hoofd communicatie voor de provincie Utrecht? Ons provinciebestuur denkt van wel.

Sinds een maand is hij aan het werk, Rick Maas, voormalig gemeentesecretaris in Veghel. Vorig jaar een grote rel in Brabant, dit jaar leek de heer Maas geruisloos benoemd te kunnen worden. Maar zo makkelijk gaat dat niet. We hebben vanmiddag een persbericht de deur uit gedaan met de eis voor een openbaar vraaggesprek met de heer Maas, laten we zeggen dat hij wat uit te leggen heeft. Bovendien hebben we een serie schriftelijke vragen neergelegd bij het provinciebestuur, met de strekking wat hun ertoe gebracht heeft deze man aan te stellen. Wordt vervolgd. Hieronder onze schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen van de heer Bersch (SP) aan het college van Gedeputeerde Staten over de benoeming van een nieuw Hoofd Communicatie. Kortgeleden is er een nieuw hoofd communicatie benoemd bij de provincie Utrecht. Het gaat om Rick Maas, voormalig gemeentesecretaris van Veghel. Hij wordt daar verantwoordelijk gehouden voor een collegecrisis. De aanleiding was een schriftelijke verklaring die hij van alle ambtenaren wilde hebben, waar onder andere in stond dat ambtenaren vanwege hun functie “beperkt beroep kunnen doen op hun grondrechten”. Onderzoeksbureau BMC heeft de misstanden binnen de ambtelijke organisatie onderzocht. Twee belangrijke conclusies zijn: 1) Er was veel onrust onder de ambtenaren door ongewenste omgangsvormen van leidinggevenden. 2) De onrust vloeide voort uit het toepassen van macht door de gemeentesecretaris en andere leden van de directieraad. In de enquete die onderdeel uitmaakt van het rapport geven 30 ambtenaren aan met intimidatie te maken gehad te hebben, 22 met verbaal geweld, 9 met het dreigen met geweld, en 2 met fysiek geweld. Over de benoeming van Rick Maas heeft de SP de volgende vragen:

1. Was GS voorafgaand aan de benoeming op de hoogte van het verleden van de heer Maas bij de gemeente Veghel?
  2. Heeft GS kennis genomen van het rapport van BMC? Wat is het oordeel van GS over dit rapport?
  3. Is het college bekend met de verklaring die de heer Maas alle ambtenaren in Veghel heeft opgelegd, met daarin de tekst: “Als u wettelijk verplicht bent informatie te verschaffen, dan voldoet u daaraan zonder de belangen van de gemeente Veghel te schaden...”, en “U bent zich ervan bewust dat een goede vervulling van uw functie met zich mee kan brengen dat u enkele grondrechten niet of in beperkte mate kunt uitoefenen.”? Deelt u mijn mening, dat met het tekenen van deze verklaring deels afstand wordt gedaan van grondrechten waar iedere werknemer in Nederland recht op heeft?
  4. Heeft het college dit verleden met de heer Maas besproken? Wat was de uitkomst van dit gesprek? Wat is het oordeel van het college over de rol die de heer Maas speelde in de genoemde bestuurlijke crisis?
  5. Zijn er afspraken met de heer Maas gemaakt over zijn manier van leidinggeven aan en omgaan met ondergeschikten? Hebben de medewerkers van de Provincie Utrecht een zelfde integriteitsverklaring moeten ondertekenen? Zo ja, bent u bereid deze verklaring in te trekken omdat zij ingaat tegen de grondrechten?
  6. Is in de gesprekken met de heer Maas de ontslagregeling die hij trof met het toenmalige college van de gemeente Veghel aan de orde geweest? Wat is de inhoud van die regeling? Heeft dit consequenties gehad voor het contract tussen de heer Maas en de provincie? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke?
  7. Welke motivatie ligt eraan ten grondslag een hoofd communicatie te benoemen die verantwoordelijk wordt gehouden voor de val van een gemeentelijk college, gevoelens van intimidatie onder werknemers en die de hoofdrol speelt in een zwartboek over zijn functioneren?
  8. Op welke wijze kan GS er zorg voor dragen dat de heer Maas het vertrouwen van zijn medewerkers binnen de provincie geniet? Bent u bereid een openbaar gesprek te organiseren tussen PS en de heer Maas, om duidelijkheid te krijgen over zijn functioneren in de gemeente Veghel en zijn plannen voor de provincie Utrecht? Zo nee, waarom niet?