Bagger dumpen in recreatieplas Gravenbol? Slecht idee!

30 augustus 2009

Bagger dumpen in recreatieplas Gravenbol? Slecht idee!

Recreatieplas GravenbolHet Recreatieschap van Utrecht Oost vindt het een goed idee om bagger te dumpen in een fijne recreatieplas in de Lek bij Wijk bij Duurstede. In de Gravenbol, een populaire badplaats. Sterker nog, het zou nodig zijn om een twintig meter diep gat in de plas te dichten. Maar moet dat met slib? En dan ook nog vermengd met 20 procent huisvuil!?

Daarom heeft fractiegenoot Ton schriftelijke vragen ingediend om ons college hierover eens aan de tand te voelen. Heeft de provincie hier een vergunning voor verleend? Is het niet in strijd met beleid voor natuur en milieu?

De SP in Wijk bij Duurstede zit hier ook al een tijdje bovenop. Meer op hun website.

Hieronder de schriftelijke vragen van Ton.

1. Is er een aanvraag ingediend bij de provincie door het Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug en Krommerijn voor het verlenen van een vergunning voor het uitvoeren van een slibstort in het recreatiegebied De Gravenbol in Wijk bij Duurstede?
2. Is de provincie op de hoogte van het voornemen van het Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug en Krommerijn over de wijze waarop de slibstort in het recreatiegebied De Gravenbol in Wijk bij Duurstede wenst uit te voeren?
3. Heeft u overleg gehad met de gemeente en/of Rijkswaterstaat over het voornemen van het uitvoeren van een slibstort in het recreatiegebied De Gravenbol in Wijk bij Duurstede en zo ja, wat was het resultaat van dit overleg? Zo nee, bent u voornemens om overleg te voeren met de gemeente Wijk bij Duurstede en/of Rijkswaterstaat?
4. Heeft de provincie vergunning verleend aan het Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug en Krommerijn voor het uitvoeren van een slibstort in het recreatiegebied De Gravenbol in Wijk bij Duurstede?
5. Bent u met ons van mening dat bij gevoelige kwesties als een slibstort er ook draagvlak dient te bestaan bij de bevolking en de gemeente (zie ook het verslag van de commissie van deskundigen onder leiding van dhr L. Verheijen)?
6. Bent u op de hoogte van het feit dat de Wijkse bevolking zich in grote getale tegen deze slibstort heeft gekeerd en dat ook de gemeenteraad unaniem een dergelijke uitspraak heeft gedaan?
7. Is de provincie bij verstrekking van deze vergunning financieel en moreel aansprakelijk indien er schade ontstaat aan de omgeving, of aantasting van het milieu plaatsvindt?
8. In hoeverre is vergunningverlening in strijd met het beleid om de uiterwaarden tot ecologische structuur om te bouwen en de terughoudendheid die de minister heeft bij het verstrekken van toestemming voor het storten van slib?