We staan er goed voor tegen de kortzichtige asfaltplannen!

8 juli 2009

We staan er goed voor tegen de kortzichtige asfaltplannen!

Gisteren kwam het naar buiten, vandaag mochten we er over vergaderen, de voortgang voor de plannen om de bereikbaarheid rond Utrecht en Amersfoort te verbeteren. Het nieuws over de Ring Utrecht was dat er geen nieuws is.

Er is nog geen voorkeursvariant, en er is nog geen enkele variant afgevallen. Dat mag je zien als winst, want dat kan niet anders dan te danken zijn aan al het verzet tegen de snelweg dwars door Leidsche Rijn, Amelisweerd en anderen. Met rap tempo komen de gemeenteraadsverkiezingen eraan, en dankzij de vertraging zou dit wel eens een issue kunnen worden. Goed nieuws voor iedereen die landschap, rust en luchtkwaliteit belangrijk vindt.

Ook winst is dat nu zelfs gedeputeerde Ekkers heeft toegezegd de Openbaar Vervoer-variant van de Natuur en Milieu Federatie en de Vrienden van Amelisweerd volwaardig mee te nemen in de berekeningen van alle varianten. De Tweede Kamer en de gemeenteraad van Utrecht hadden dat al eerder besloten, dus Ekkers kon ook niet achterblijven. Wat ik van de verbredingsplannen voor knooppunt Hoevelaken moet denken weet ik nog niet. De gevolgen voor de luchtvervuiling, CO2-uitstoot en het landschap zullen daarin voor mij doorslaggevend zijn. Het verzet tegen de kortzichtige asfaltplannen staat er goed voor. Het blijft spannend, maar alle acties en lobby werpen hun vruchten af. En nu doorzetten!