h

Rijnenburg krijgt niet meer woningen

10 maart 2009

Rijnenburg krijgt niet meer woningen

Voor de nieuwbouwlokatie Rijnenburg is een plan met 7000 woningen, 20 % sociale woningbouw en geen voorzieningen. Kortom, een Volvo-wijk. Daarnaast is deze wijk bedoeld voor de Utrechtse inwoners. Een gemiste kans, vindt de SP. 

Te weinig sociale woningen en starterswoningen, er wordt niet gekeken naar de behoefte van bijvoorbeeld IJsselstein en vanwege deze "Volvo-cultuur" is er geen aandacht voor een goed openbaar vervoer.

De SP afdelingen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein hebben betere plannen. Laat meer starters toe (en maak hier de juiste woningen voor), vooral uit het IJsselsteinse. Kies ook voor een goede OV-verbinding naar IJsselstein en Nieuwegein. Denk aan hoogwaardig openbaar vervoer naar NS-Leidsche Rijn.

Mogelijk dat zulke oplossingen nog rendabel konden zijn als er op hetzelfde oppervlak iets compacter wordt gebouwd, dus meer dan 7000 woningen. Dat is de reden dat de statenfractie van de SP haar stem gaf aan een onderzoek naar verdichting.

Dit onderzoek levert op dat verkeer het probleempunt is. Niet om de auto's Rijnenburg uit te krijgen, hoewel Rijkswaterstaat dus een echte oprit op de A2 niet toelaat. Neen, Rijnenburg is gefocussed op Utrecht en al die Rijnenburgers zouden dus allemaal Utrecht in willen.

En dat kan niet, dat laten de toegangswegen van Utrecht niet toe. De SP stelt grote vraagtekens bij dit onderzoek. Hoezo moeten alle Rijnenburgers 's ochtends Utrecht in? En hoezo zou dit dan niet gelden voor andere bouwlokaties, zoals de A12-zone?

Daarnaast mist het onderzoek creatieve OV-oplossingen en wordt het OV afgedaan met: dat wordt toch nooit meer dan 20% en daarmee redt je het niet. De fiets? Blijkbaar volledig onbekend als je een Volvo voor de deur hebt staan, terwijl het natuurlijk maar over korte afstanden gaat.  Nee, het is duidelijk, OV en fiets zullen geen grote vlucht krijgen in Rijnenburg, er zal onvoldoende sociaal en voor starter worden gebouwd.

Het rapport geeft trouwens aan dat ook bij 7000 woningen die verkeers-verstoppingen kritiek zijn. In dat kader pleit de SP-statenfractie ook om terughoudend te zijn om steeds maar nieuwe industrie en kantoren naar onze provincie te willen halen. Veel van die nieuwe werknemers wonen (nog) niet in Utrecht en dat betekent dus dat er òf meer (auto-)kilometers komen òf dat er meer woningen gebouwd moeten worden. En dat is niet de oplossing voor Utrecht.  

U bent hier