Bouwen in het water.

6 januari 2009

Bouwen in het water.

Een delegatie van onze fractie is, samen met de Nieuwegeinse SP, op bezoek geweest bij het comité Bossenwaard. Dit comité vertegenwoordigt meer dan 1000 inwoners van Nieuwegein-Zuid. Vooral de mensen die wonen aan de Lekboulevard, maar ook van de woningen daar vlak achter.

Die vinden het vreemd dat er in de uiterwaarden een aantal flat zouden worden gebouwd. "We willen toch meer veiligheid en een goede  EHS. Waarom komen er dan woningen, die op de meest onveilige plek staan, namelijk binnen de Lekdijken? Is dit nu die ruimte voor de rivier? "

"Ruimte voor de Lek", zo heet dit project. Om de veiligheid te vergroten moet ook bij hoog water de Lek niet overstromen. Dus komt er meer ruimte voor het water. De geul kan worden verdiept, maar ook kunnen de uiterwaarden zo worden ingericht, dat die overtollig water kunnen opvangen. Dat klinkt allemaal erg logisch.

Echter, binnen die plannen stonden opeens flats in de uiterwaarden bij Nieuwegein. In de Bossenwaard-Oost moesten nieuwe appartementen komen met hun voeten in het water van de Lek. Tijd voor de SP om een kijkje te nemen en te gaan luisteren naar de bewoners.

Het actiecomité Bossenwaard is snel aan de slag gegaan en heeft, met hun kennis van zaken en gedrevenheid, het college en de gemeenteraad van Nieuwegein op andere gedachten gebracht. Daarbij hebben zij ook enkele varianten uitgerekend, die de veiligheid en de natuurwaarden wel kunnen verhogen.

De eerste slag is gewonnen, het ziet er naar uit dat de woningen in het water er niet komen. Is dit zeker? Neen, de provincie moet nog beslissen. Maar mocht de provincie (in februari) de woningen schrappen, dan heeft het comité enkele goede suggesties. Het wordt dus nog belangrijk om stevig in de klei te staan en je niet te laten meesleuren door het water van de rivier.