Amelisweerd verhard?

5 januari 2009

Amelisweerd verhard?

amelisweerd2 In de jaren 70 is er strijd gevoerd om Amelisweerd te behouden. Uieindelijk is toen slinks een deel van de bomen gekapt en hebben we de tunnelbak met A27/A28 tussen Utrecht en Bunnik gekregen. En nu is er een nieuw plan: nog meer asfalt ten westen van Bunnik. Van Amelisweerd blijft weinig over. Wil je lekker naar buiten ten oosten van Utrecht, dan kun je straks beter de auto pakken.

Zondag 4 januari liep ik mee met de "vrienden van Amelisweerd" door dit prachtige gebied op de plek waar de snelweg moet komen.

amelisweerd1 In tegenstelling tot de aanleg van de A27/A28 is men nu helemaal aan het begin van het plan. Dus is het zaak meteen te laten weten dat zo'n belachelijke ingreep niet kan. Met van Dijk en Kloppenborg voorop namen honderden mensen deel aan deze demonstratieve tocht. Ook SP tweede kamerlid Paulus Jansen. Na de oproep bij Vroege Vogels was er een grote groep onstaan, tijdens de tocht sloten zich nog vele belangstellenden aan.  amelisweerd3 Dit is niet de enige snelweg in de nieuwe plannen. Rond Utrecht en Amersfoort zou, om de files te bestijden, een heleboel asfalt moeten komen. Ook bijvoorbeeld een snelweg midden door Leidsche Rijn. De SP uit Amersfoort heeft samen met de SP-statenfractie op de nieuwjaarsreceptie van de provincie dan ook een ludieke actie gevoerd om te wijzen op de alternatieven.   amelisweerd4 Moeten we straks juichen als de plannen om Amelisweerd te asfalteren niet doorgaan? Ja en nee. Want als alternatief zal de A28/A27 breder moeten. Neen, zegt de SP, kijk eerst eerns naar betere oplossingen. En ga als provincie ook bij jezelf te raden of je, door zo fors in te zetten op economische groei, de provincie Utrecht wil verharden en of het wel zo normaal is om andere provincies op die manier economisch leeg te trekken. amelisweerd5 (geen boerderijen meer in Amelisweerd als we dat asfalt gaan rondstrooien?)