Onwil, onkunde en halve oplossingen voor de bus naar Utrecht

9 december 2008

Onwil, onkunde en halve oplossingen voor de bus naar Utrecht

In een heftig debat over de buslijnen van Loenen, Breukelen en Maarssen naar Utrecht en van Uithoorn en De Ronde Venen naar Utrecht, kwam de Gedeputeerde goed weg. De harde kritiek van met name GroenLinks, D66 en SP over onvolledig, onjuist en te laat informeren over allerlei zaken, werd door de coalitiepartijen zelfs 'buiten proportioneel' genoemd.

Een motie van afkeuring kreeg verder slechts steun van de Partij voor de Dieren. Voor drie inhoudelijke moties nam de coalitie genoegen met toezeggingen van de Gedeputeerde.

Hieronder een deel van mijn bijdrage:

Reizigers en Statenleden hebben ruim 7 maanden moeten wachten tot er een antwoord kwam. En hoewel het antwoord het begin van een oplossing leek voor de reizigers tussen Breukelen en Utrecht, was dat in feite ook meteen het einde. Want de Gedeputeerde wist, wat Provinciale Staten niet wisten. Na 1 oktober konden alle wensenlijstjes van tafel, de deur bij Connexxion zat dicht, en de nieuwe dienstregeling begon van de persen te rollen. Toch lag het volgens de Gedeputeerde niet aan de provincie dat de verbinding Breukelen Utrecht het eerste half jaar met overstap in Maarssen gemaakt moest worden, dat zou aan een tekort aan bussen liggen bij Connexion. Maar niets bleek minder waar, Connexxion had dat prima met een paar oudere bussen kunnen oplossen. Nee, het was wederom die deadline van 1 oktober. De Gedeputeerde liet de tijd geduldig verstrijken en hield zijn mond richting Provinciale Staten, die op dat moment nog ijverig naar oplossingen zocht. En hij negeerde de reizigers die oplossingen, of toch op z'n minst antwoorden eisten. Heus, gedeputeerde Ekkers, de storm gaat wel weer een keer liggen. Maar neemt u rekenschap van de schade. Duizenden reizigers die gedesillusioneerd thuis blijven, de auto pakken, of uit armoe toch maar duurdere, tragere verbinding via Breukelen station nemen. Tienduizenden krantenlezers, radioluisteraars en tv-kijkers die bevestigd worden in wat ze al dachten, die provincie die is er niet voor ons. En dan kan ik nog zo mijn best doen om dat goed te praten, tegen dit soort onwil en onkunde ben ik niet opgewassen.