VVD-gedeputeerde Ekkers zwijgt over toekomst buslijnen

18 november 2008

VVD-gedeputeerde Ekkers zwijgt over toekomst buslijnen

SP boos over lakse en ontwijkende houding

Vier weken voor de start van de nieuwe dienstregeling wil gedeputeerde Ekkers niet ingaan op een oplossing voor de reizigers op lijn 140 tussen De Ronde Venen en Utrecht, en moeten reizigers tussen Breukelen en Utrecht voorlopig genoegen nemen met een extra overstap en een bijna twee keer zo lange reistijd.

SP-fractielid Freek Bersch: "Moeten reizigers op 15 december een treinabonnement kopen, met hoeveel extra reistijd moeten ze rekening houden, of kunnen ze hun busabonnement beter maar inruilen voor een auto? Het is volstrekt onzeker."

Ondanks herhaald protest van de Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66 en de SP, tijdens de commissievergadering van maandag 17 november, weigerde Ekkers in te gaan op de toekomst van buslijn 140. Van toezeggingen van twee maanden eerder om te zoeken naar een oplossing is niks terecht gekomen.

De aanvaring die Bersch had met Ekkers was niet de eerste. "Ekkers heeft er een handje van om zaken voor zich uit te schuiven. Keer op keer houdt hij Statenleden en bewoners aan het lijntje. Maar dit keer overtreft hij zichzelf. We wachten al negen maanden op een oplossing, terwijl reizigers slechts vragen om een verbinding die niet duurder is en niet langzamer dan de huidige."

Het vertrouwen van de SP-fractie in de gedeputeerde is sterk gedaald. Bersch: "Met een gedeputeerde als Ekkers is het moeilijk vol te houden dat de provincie er voor haar bewoners is."