Over bussen, Breukelen en halve oplossingen

3 oktober 2008

Over bussen, Breukelen en halve oplossingen

Ruim 7000 handtekeningen voor het behoud van de buslijn Breukelen Utrecht. Honderden ook voor het behoud van buslijn 140 Uithoorn Utrecht. Een half jaar geleden werd de discussie aangezwengeld door inwoners van Breukelen, en eindelijk kwam het er dan op aan in de Commissie Mobiliteit.

De uitkomst was voor de bewoners van Breukelen, Loenen en omgeving geen slechte. Er blijft een directe busverbinding, maar hij doet er wel 20 minuten langer over. Voor de gebruikers van lijn 140 was er niet meer dan de toezegging dat er gekeken zal worden naar oplossingen. Want zo gaat dat in het politieke bedrijf, er wordt altijd gekeken naar oplossingen.

Eén ding werd in elk geval duidelijk donderdagavond: het contract met de NS waarvan al die maanden werd gezegd dat het ons dwong de buslijnen op te knippen of op te heffen, bleek niet meer dan een ruim interpreteerbare afspraak om de stations Breukelen en Maarssen van treinreizigers te voorzien. In ruil daarvoor laat de NS dan de trein tussen Breukelen en Utrecht niet twee, maar vier keer per uur rijden.

Zo heeft de gedeputeerde ons maanden zoet gehouden met een zinloze discussie. Met dat dilemma uit de weg, bleek het mogelijk van twee buslijnen één te maken, en die van Amsterdam via Loenen, station Breukelen en station Maarssen naar Utrecht te laten rijden. Maar dan met anderhalf keer de reistijd voor wie uit Loenen of Breukelen komt.

Op het herhaalde voorstel om station Maarssen over te slaan, ging de gedeputeerde niet serieus in. Voor de scholieren die nu met lijn 140 vanuit De Ronde Venen naar hun school in Utrecht gaan, is het nog maar afwachten wat hun alternatief wordt. Met de dienstregeling zoals die nu is opgezet, zouden ze twee keer extra moeten overstappen, een langere reistijd hebben en nota bene ruim twee keer zoveel geld kwijt zijn, omdat ze naast een busabonnement ook een treinabonnement nodig zullen hebben.

Meer dan halve toezeggingen en voornemens om ze tegemoet te komen zaten er niet in. Zodra er nieuws is komt gedeputeerde Ekkers ermee terug naar de commissie, beloofde hij ons. Maar op mijn vraag of dat dan nog vóór december is, als de nieuwe dienstregeling ingaat, kwam geen antwoord meer.

De voorzitter vond het welletjes. Want zo gaat het ook in het politieke bedrijf, koppige bestuurders komen telkens weer weg met vage toezeggingen. De bal ligt weer bij de passagiers van lijn 140. Mijn oproep: geef nog niet op, blijf de provincie volgen en bestoken met protest, en betrek er zoveel mogelijk mensen bij.