Provinciebestuur laat buschauffeurs eigen boontjes doppen

5 juli 2008

Provinciebestuur laat buschauffeurs eigen boontjes doppen

Ook in Utrecht wordt er een flinke greep gedaan uit het salaris van de buschauffeurs, omdat ze actie hebben gevoerd voor een betere CAO. Het provinciebestuur, bij monde van gedeputeerde Ekkers, weigert zich daarmee te bemoeien.

Arbeidsvoorwaarden zijn pas een zaak van de provincie als het de kwaliteit van het streekvervoer beïnvloedt, aldus Ekkers. En passant kondigde hij ook aan de twee in Utrecht actieve busbedrijven te zullen beboeten vanwege de stakingen.

Een en ander volgde uit het debat aangegaan door SP-statenlid Freek Bersch over de aangekondigde kortingen op de lonen van de chauffeurs. Hierbij de eerste termijn:

Als gevolg van de CAO-acties van de buschauffeurs heeft het kabinet 16 miljoen euro extra vrijgemaakt voor het streekvervoer. Toch korten de streekvervoerders Veolia, Connexxion en Arriva actievoerende chauffeurs op hun loon, zelfs 50 procent voor de dagen van de publieksvriendelijke acties, waarbij de bussen reden maar er niet gestempeld werd. Dat kun je toch echt niet meer redelijk noemen, en bovendien zouden de vervoerders nota bene wel eens geld kunnen overhouden aan de acties, door deze streek. Kortom, de buschauffeurs voelen zich geschoffeerd, en wat mij betreft spreken we onze vervoerders erop aan dat dit zo niet kan. De vervoerders zijn hard bezig het vertrouwen en de motivatie van hun personeel de grond in te boren. De gevolgen daarvan komen uiteindelijk op het bordje van de reiziger.

Andere fracties spraken zich niet uit over de kwestie, waarmee het debat snel klaar was. Tot een vermaning van de vervoerders is het daardoor niet gekomen. Maar met het oog op de rechtszaak die CNV en FNV tegen de vervoerders hebben aangespannen is het laatste woord hierover nog niet gezegd.