SP wil meer ruimte van defensie voor windenergie

22 maart 2008

SP wil meer ruimte van defensie voor windenergie

De Utrechtse SP-statenfractie roept het provinciebestuur op om bij het ministerie van Defensie meer ruimte af te dwingen voor het plaatsen van windmolens. Vorige week werd bekend dat Defensie niet akkoord gaat met de geplande windturbines in Houten en Nieuwegein.

Die windmolens komen binnen een straal van 28 kilometer van de radar op vliegveld Soesterberg te staan. De draaiende wieken van de ruim honderd meter hoge windturbines veroorzaken te veel verstoring van de radarbeelden.

De SP vindt dat windmolens in Houten en Nieuwegein mogelijk gemaakt moeten worden, ondanks de hinder.

SP-Woordvoerder Freek Bersch: ,,We hebben meer te vrezen van klimaatverandering, dan van vijandige vliegtuigen die onze provincie binnendringen. We moeten onze prioriteiten aanpassen aan de problemen van de 21e eeuw.’’

Ook is Bersch verbaasd dat nu pas naar buiten komt dat deze en andere locaties voor windmolen door Defensie kunnen worden tegengehouden, terwijl de nieuwe regels die daarvoor gelden al in 2006 zijn ingegaan. Bersch vraagt zich af of de regels niet versoepeld kunnen worden, aangezien er vanaf 2009 geen vliegtuigen meer zullen landen op Soesterberg. Bron: AD.nl