Ad Meijer: “Toezegging busverbinding Ronde Venen nakomen”

29 april 2015

Ad Meijer: “Toezegging busverbinding Ronde Venen nakomen”

In de Statenvergadering van 30 april zal de SP opheldering vragen over het schrappen van de mogelijkheid voor een rechtstreekse busverbinding Utrecht-Ronde Venen. Gedeputeerde van Lunteren moet zijn toezegging daarover aan de gemeente Ronde Venen nakomen, vindt SP-fractievoorzitter Ad Meijer en zal daartoe een motie indienen.

Gedeputeerde van Lunteren deed op 19 november 2014 aan de gemeente Ronde Venen de toezegging dat hij een rechtstreekse busverbinding tussen Ronde Venen en Utrecht niet zou blokkeren, als daar aantoonbaar behoefte aan was. Op basis van die toezegging is Ronde Venen aan de slag gegaan. Voor niets, zo lijkt het nu, want in het aangepaste programma van eisen voor de concessie openbaar vervoer is deze mogelijkheid uitgesloten.

“Onbehoorlijk”, is het oordeel van Ad Meijer, fractievoorzitter van de SP. “Ronde Venen gaat toch geen behoefteonderzoek doen naar die buslijn als op voorhand duidelijk is dat die er niet in zit? Nu zegt van Lunteren dat het point of no return gepasseerd is. Zo ga je niet met elkaar om.”

De SP hecht groot belang aan goed openbaar vervoer in dorpen en kleine kernen. Meijer: “OV moet een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto. Nu ligt er een uitdrukkelijke wens vanuit Ronde Venen. Ga dan kijken hoe je dat kan regelen, in plaats van het op deze schimmige manier onmogelijk te maken.”