VVD en D66 starten over rechts

31 maart 2015

VVD en D66 starten over rechts

VVD en D66 hebben gisteren, op basis van het advies van de informateurs Gerritsen (VVD) en Schouw (D66), gekozen voor een start met de oude coalitiepartners. Dat betekent doorgaan met bezuinigen op het busvervoer, geen extra inzet om lager opgeleiden aan werk te helpen en weinig tot geen prioriteit voor sociale woningbouw. Een verkeerde keus.

De SP heeft aan de informateurs onomwonden laten weten dat zij mee wil besturen. De verkiezingsuitslag gaf daar ook aanleiding voor. Van het zogenaamde linker blok was de SP de enige partij die (procentuele) winst boekte. De PvdA verloor twee zetels en GroenLinks is aardig wat kiezers kwijtgeraakt, maar wist nog net haar vierde zetel te behouden.

Van de huidige coalitiepartijen heeft eigenlijk alleen D66 duidelijk gewonnen. De VVD verloor twee zetels en het CDA bleef nagenoeg gelijk. Alle reden dus om af te stappen van de bestaande coalitie van VVD, CDA, D66 en GroenLinks die zich de afgelopen vier jaar met duidelijk rechts beleid manifesteerde. Laatstgenoemde partij wist deze koers op geen enkele manier om te buigen. Hoe moet dat nu met een verder verzwakt GroenLinks in dezelfde combinatie van partijen?

Daarom pleitte de SP tijdens het oriënterend gesprek met de informateurs voor een brede coalitie waarin partijen uit verschillende politieke richtingen zouden samenwerken. De partij wil zich in zo’n combinatie vooral sterk maken voor behoud van busvervoer in dorpen en wijken. Daarnaast zou zo’n coalitie werk moeten maken van meer en beter geïsoleerde sociale huurwoningen en meer mensen met een lage opleiding aan werk moeten helpen. Vandaag kozen VVD en D66 helaas voor een andere koers.

Ook in de oppositie zal de SP vanzelfsprekend blijven vechten voor deze doelen. Als de onderhandelingen tussen D66, VVD, CDA en GroenLinks vastlopen is de partij overigens altijd bereid om alsnog mee te onderhandelen. Voorwaarde is wel dat de SP dan voldoende punten kan binnenhalen om op een geloofwaardige manier mee te besturen.