GS moet Woudenberger alsnog betalen

31 mei 2013

GS moet Woudenberger alsnog betalen

De SP-statenfractie wil dat het college van Gedeputeerde Staten een inwoner van de gemeente Woudenberg alsnog schadeloos stelt voor de onkosten die hij – met goedvinden van de Provincie  heeft gemaakt om natuur mogelijk te maken op zijn grond. GS negeert hierover de aanbeveling van de nationale ombudsman. Reden voor de SP om deze kwestie nogmaals aan de orde te stellen in Provinciale Staten.

De verwoording van de aanbeveling aan GS is om “hun beslissing met betrekking tot de afwijzing van verzoekers schadeclaim te heroverwegen en een nieuwe beslissing te nemen met inachtneming van de overwegingen in dit rapport”. De ombudsman stelt dat GS "niet behoorlijk gedrag" vertoont. Een stevig statement.

De SP had al meerdere malen een reactie gevraagd, onder andere in de Statenvergadering van 22 april. Gelukkig zijn ook andere partijen in de Utrechtse Provinciale Staten wakker geworden en heeft de pers aandacht geschonken aan de kwestie.

Mocht dat alles niet voldoende zijn om het college in beweging te brengen, dan zal de SP op 17 juni Provinciale Staten bij motie om een uitspraak vragen om de gedeputeerde weer op het juiste spoor krijgen, zodat GS burgers en ombudsman weer wel serieus gaat nemen.