SP wil meer duidelijkheid over asbest Provinciehuis

10 april 2012

SP wil meer duidelijkheid over asbest Provinciehuis

De Statenfractie van de SP wil meer duidelijkheid over de asbestvondst in het Provinciehuis en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten. Aanleiding zijn twee nogal tegenstrijdige berichten die afgelopen week van die kant verschenen.

In de eerste mail wordt gesteld dat “aanvullend onderzoek heeft aangetoond dat er geen blootstellingsrisico is of is geweest”. In de tweede mail echter wordt melding gemaakt van een controle van de Arbeidsinspectie. Deze controle wees uit dat er aanvullend onderzoek nodig is om definitief vast te stellen of die eerste bewering wel klopt.

SP-fractievoorzitter Anne-Marie Mineur: "De Arbeidsinspectie verricht dergelijke controles bij overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet, zoals de mogelijke blootstelling aan asbest. We willen dat de medewerkers van de Provincie weten waar ze aan toe zijn, maar ook op welke wijze GS verantwoordelijkheid gaat nemen voor de gevolgen, mocht er daadwerkelijk sprake zijn geweest van blootstelling. Onze zorgen worden wat dat betreft bepaald niet weggenomen als ik hoor wat deskundige Ton Witteman daarover zegt op RTV Utrecht."

De vragen van de SP zijn hier te lezen.