SP kritisch over woningbouw in kantoren

25 augustus 2010

SP kritisch over woningbouw in kantoren

RTV Utrecht heeft een bericht dat de SP-statenfractie tegen woningbouw in kantoren zou zijn. Dat bericht is te kort door te bocht. De SP is vóór het ombouwen van lege kantoren naar woonruimte, mits het kostenefficient, bouwtechnisch en ruimtelijk voldoende interessant is. En daar wringt de schoen: in 80%-90% van de gevallen is het verbouwen van kantoren tot woonruimte niet mogelijk.

Statenlid Ton Witteman: “Sinds 1930 is er in Nederland woningnood. Anno 2010 vieren we de 80-ste verjaardag. Inwoners van de provincie Utrecht die een huurwoning willen, staan hier gemiddeld 8 jaar voor op een wachtlijst. Sommige mensen zelfs meer dan 12 jaar. Het is daarom wrang om te constateren dat er een overschot aan kantoren is van ruim 15% in de provincie Utrecht. Blijkbaar verdienen de bouwers, projectontwikkelaars en gemeenten meer aan het bouwen voor leegstand van kantoren dan aan het bouwen van woonruimten. De reden dat diezelfde bouwers, projectontwikkelaars en gemeenten zich nu plotseling storten op woningzoekenden (studenten o.a.) is, dat daar aan verdiend wordt. Daar zitten geen hogere gedachten achter en helemaal niet om de woningzoekenden te helpen, wat soms wordt gesuggereerd.

“Een kantoor is nauwelijks om te bouwen tot volwaardige woonruimten. Het leidingwerk (gas, electra, water, riolering, verwarming) voldoet niet, de brandveiligheid voldoet niet, de akoestiek voldoet niet, de toegang voldoet niet. Ook de locaties van kantoorgebouwen (buiten de stad, bij uitvalswegen) voldoet niet om er te wonen. Er ontbreken winkels, er is geen openbaar vervoer.

“Beter is het om een stop op het bouwen van nieuwe kantoren uit te vaardigen voor de komende 10 tot 15 jaar en uitsluitend nog woonruimten te laten bouwen. Ook zouden bestaande kantoren die in aanbouw zijn onder zo'n stop kunnen vallen voordat deze klaar zijn en leeg komen te staan. Kantoren in aanbouw zouden eventueel nog geschikt gemaakt kunnen worden voor wonen. Tijdens mijn studietijd in de jaren '70-'80 werden er al onderzoeken gedaan met betrekking tot de transformatie van kantoren tot woonruimten. Toen al kwam men tot de conclusie dat sloop van kantoren en opnieuw bouwen van woningen uiteindelijk goedkoper was.”