Wijk bij Duurstede wil wonen!

24 maart 2024

Wijk bij Duurstede wil wonen!

Foto: Tim Schipper

Actie SP voor bouw 1292 woningen

Op zaterdag 23 maart hield de afdeling Wijk bij Duurstede van de SP een handtekeningenactie om de bouw van 1292 woningen vlot te trekken. De bouwlocaties zijn beschikbaar, maar al jarenlang gebeurt er niets. Dat moet anders, vinden ze in Wijk en ze zijn daarom een petitie gestart. De SP-Statenfractie is het van harte met ze eens. Commissielid Tim Schipper was erbij en zal het Provinciebestuur erover bevragen als op 3 april het ‘Regionaal Programma Wonen en Werken’ wordt besproken in de Statencommissie Omgevingsvisie.

Schipper: “De woningnood is hoog, ook in Wijk bij Duurstede. Het is daarom extra schrijnend dat beschikbare bouwlocaties – ook van de gemeente en corporatie Woonin – al tijden niet worden benut. De provincie werpt zich graag op als regisseur om de woningbouw te versnellen, maar lijkt soms eerder een hindermacht, als ik de verhalen uit Wijk hoor. Er zijn gewoon mogelijkheden beschikbaar om vooral binnenstedelijk betaalbare huizen neer te zetten.”

Op 3 april vergadert de Statencommissie Omgevingsvisie over de langetermijnplanning voor woningbouw en werklocaties in de provincie. “Dat is allemaal mooi opgeschreven, maar juist op korte termijn is er meer actie nodig, getuige de situatie in Wijk bij Duurstede. Maar ook op andere plekken, zoals het Ruimtekwartier in Maarssen, zijn kansen om veel sociale huur toe te voegen. Doe dat dan ook, zou ik zeggen. De provincie moet die  rol als regisseur echt harder gaan spelen. Dat zal mijn voornaamste inzet zijn in het debat”,  aldus Schipper.

Klik hier voor de inventarisatie van de woningbouwlocaties in Wijk Bij Duurstede.